Meteen naar de content

Reflower Crowdfund

De duurzame bloemenbieb wil groeien naar 1.000 leden in 2022. Reflower is koploper binnen de circulaire economie. De verandering van bezit naar gebruik is belangrijk voor een duurzamere toekomst. Op naar zero waste, minder klimaatimpact & CO2-reductie. Om te groeien hebben we de Reflower Crowdfund uitgevoerd in december 2021 en januari 2022: we zochten 500 investeerders die met een lening van €300 de aanschaf van nieuwe kunstbloemen en vazen mogelijk maken.

500 x €300 = €150.000 = 500 vazen met kunstbloemen.

Dit is de algemene informatie over de Reflower Crowdfund.

Reflower zoekt 500 mensen die €300 willen investeren in de duurzame bloemenbieb om te groeien naar 1.000 leden in 2022. Reflower is het abonnement op kunstbloemen. 

Deze Flowers-as-a-Service is een circulair alternatief voor verse bloemen. Het is gemakkelijk, afwisselend en duurzaam. Op naar zero waste, minder klimaatimpact & CO2-reductie. Er is geld nodig om voor de nieuwe leden kunstbloemen en vazen te kopen. Help Reflower groeien en investeer!

Reflower Toekomst
In 2025 is Reflower de landelijke circulaire bloemenbieb met 10.000 leden die elke maand van een andere blos beeldige blijvende bloemen genieten. Reflower wil onafhankelijk blijven en zelfstandig een groeistrategie uitrollen. Het jaardoel voor 2022 is 1.000 leden en een jaaromzet van €250.000. In 2023 groeit het bedrijf door naar 3.500 leden met een omzet van €750.000. Dan openen we een bloemenbieb in Haarlem en het Gooi. In 2024 is de doelstelling 7.500 leden met een omzet van €2.5 miljoen met extra bloemembiebs in Utrecht, Rotterdam en Den Haag . In 2025 worden er nog 2.500 klanten aan het bedrijf toegevoegd zodat er 10.000 leden een abonnement afsluiten met een omzet van €3.5 miljoen, met extra punten in Arnhem en Breda.

Jaardoel 2022
Met behulp van de Reflower Crowdfund willen we €250.000 ophalen via Crowdaboutnow om bloemen en vazen te kunnen inkopen om te groeien naar 1.000 leden, om zo sneller te kunnen uitbreiden binnen Amsterdam, Amstelveen, Haarlem en het Gooi. Per 1-3-2022 start de groei van 250 naar 1.000 klanten, 150 leden per maand. Dat kost €20.000 per maand voor het samenstellen van nieuwe vazen en blijvende bloemen.

Door actief de markt te blijven bewerken en de verschillende doelgroepen heel gericht te benaderen zijn we in staat om het aantal leden fors uit te breiden.

Heb je vragen over de Reflower Crowdfund? 
We hebben de meest voorkomende vragen proberen te beantwoorden.

Hieronder de informatie zoals die vermeld staat op het Crowdfund Platform Crowdaboutnow.

1. Over Reflower

Ellyne Bierman richtte in januari 2020 de duurzame bloemenbieb Reflower op. De bedrijfsmissie is om met kunstbloemen een beeldig alternatief te bieden voor verse bloemen, zodat er minder verse bloemen worden ingevlogen en verkocht. Met haar ‘Flowers-as-a-Service’ neemt ze deel aan de circulaire economie, met kunstbloemen in de hoofdrol: van bezit naar gebruik, op naar zero waste en structurele CO2-reductie.

Reflower biedt een abonnement op kunstbloemen aan. Leden sluiten voor 20 euro per maand een abonnement af en kiezen op de website een vaas met bloemen uit, die op afspraak wordt bezorgd. Uitgekeken op de bloemen? Een nieuw boeket is snel besteld en bezorgd. Iedere wissel kost 15 euro. Zo maakt Reflower het simpel om gebruik te maken van een duurzamer alternatief voor iets moois en vrolijks in huis.

 

1a.Het begin

Ellyne Bierman: 'Tijdens ons huwelijksfeest stond er een prachtige bloemenboog in de tuin die na het feest werd weggegooid. Ontzettend zonde. Die bloemenboog heb ik nagemaakt met kunstbloemen, toen kwam ik achter drie inzichten:

1. De kwaliteit van kunstbloemen is zeer uiteenlopend.
2. Echte mooie zijden bloemen zijn heel kostbaar.
3. Het is saai om altijd dezelfde bos bloemen op tafel te hebben staan.

Vandaar dat ik het idee van "samen blijvende bloemen delen" heb uitgewerkt tot de duurzame bloemenbieb. Het initiatief draagt bij aan de circulaire economie en het zet consumenten aan tot een duurzamere levensstijl. Daar ben ik trots op.'

Reflower heeft al voor aardig wat opschudding gezorgd. Ruim 250 leden genieten iedere maand van de blijvende bloemen. Het aanbieden van een kunstbloemen-abonnement aan particulieren en kantoren via het online platform heeft een nieuwe markt aangeboord. Natuurlijk krijgen we vaak de vraag: hoe kan het dat plastic bloemen duurzamer zijn dan echte bloemen? Het antwoord is simpel, plastic en kunststof zijn fantastische uitvindingen, zolang je het maar niet weggooit en steeds opnieuw gebruikt. Blijvende bloemen zijn vele malen duurzamer dan het telkens opnieuw telen en/of in laten vliegen van verse bloemen. De sierteelt-industrie, 7 miljard euro omzet per jaar, is door pesticiden, gas- en watergebruik een vervuilende industrie.

 

 

1b. Na de test komt groei

Na een succesvolle testperiode in Amsterdam wil Reflower volgend jaar groeien van 250 naar 1.000 leden, om zo meer mensen blij te maken met de bloemenservice en meer positieve klimaatimpact te realiseren. De doelstelling is om in 2025 aan 10.000 leden te bedienen in Nederland. In deze eerste groeifase willen we onze leden, ambassadeurs en duurzame koplopers vragen te investeren in onze groei - met rendement én mooie beloningen. Om als koplopers de circulaire economie samen verder te ontwikkelen.

 

 

Om nieuwe leden blij te maken met de blijvende bloemen in bijpassende vazen is er geld nodig. Reflower koopt de mooiste natuurgetrouwe bloemen in, die zijn kostbaar. Ieder boeket dat wordt geschikt voor de bloemenbieb is handgemaakt en uniek.

Reflower zoekt 500 investeerders die €300 willen investeren om tot het doelbedrag van €150.000 te komen.

Wil je meer investeren? Heel graag. Het bedrag wordt 2,5 jaar (30 maanden) geleend en terugbetaald in 2024 in 2 termijnen met een rentepercentage van 3%.

 

1c. Het team

Ellyne: 'Ik werk fulltime om het bedrijf te laten groeien en de leden blij te maken met de bloemen. De werkzaamheden zijn uiteenlopend; van inkoop tot bezorging, van financiële zaken tot klantenservice. Door jarenlange ervaring bij grote uitgeverijen als Brand Manager/ Marketing Manager weet ik veel van abonnementen, het maken van content, PR, branding, marketing en communicatie. Per maand groeit het aantal leden organisch met tien tot twintig procent. Er worden maandelijks vijftig à zestig nieuwe boeketten door Marion van der Mast samengesteld. Zij heeft een unieke reputatie op het gebied van zijden bloemen en ze is eigenaar van Silkbloom. Rebecca van Zuylen is verantwoordelijk voor logistiek, planning en uitvoering. Verder werken we met een aantal freelancers die ondersteuning bieden op marketing, fotografie en communicatie.'

 

 

Op dit moment staan ruim 350 vazen met boeketten op verschillende plekken in Amsterdam: op keukentafels maar ook op de bar, een balie, in een museum of wachtkamer. ‘Blijvende bloemen samen delen’, is het motto van Reflower. Dat heeft impact. Elke bos verse bloemen - niet ingevlogen of geteeld - scheelt minimaal 4 kilo CO2 uitstoot (bron: Milieucentraal) en wordt niet weggegooid. Reflower realiseert per maand een CO2-reductie van 2.500 kilo en 500 kilo minder bloemenafval. En dit is nog maar het begin!

 

2. Wat is het plan?

Om de bloemenbieb sneller te laten groeien, is er meer geld nodig om kunstbloemen en vazen te kopen. De gemiddelde waarde van een vaas met blijvende bloemen is driehonderdvijftig euro. Na een jaar in de roulatie levert de combinatie rendement op. De bloemen worden zo lang mogelijk ingezet. De verwachting is dat kunstbloemen minimaal zeven jaar mooi genoeg blijven om te verhuren, maar er zitten al bloemen in de collectie die vijftien jaar oud zijn. Als iedereen er zuinig op is, blijven de bloemen eindeloos mooi. Dat is belangrijk in de circulaire economie, want hoe langer onze producten op waarde geschat worden, hoe minder klimaatimpact.

 

Er ligt een uitgebreid plan om te groeien van 200 naar 1.000 leden in 2022 om daarna met de expertise van Tom Orrow op te schalen naar landelijke dekking.

 

2022 1.000 leden
2023 3.500 leden
2024

7.500 leden 

2025

10.000 leden

 

 

3. Waar staat Reflower nu?

Sinds de vliegende start heeft Reflower maandelijks een gemiddelde groei van tien procent laten zien. In november 2021 was de omzet achtduizend euro. De testfase is zeer succesvol afgerond. Het online platform draait goed. Er is een pand gehuurd waar de eerste echte bloemenbieb huist. Naast particulieren (60%), sluiten zich ook steeds meer zakelijke klanten ( 40%) van uiteenlopend formaat aan, zoals kantoren, musea, winkels, restaurants en schoonheidssalons.

 

De innovatieve oplossing is al vaak erkend. Een greep: Top 15-deelname aan de ASN Wereldprijs; Trouw Duurzame 100; een eervolle vermelding bij de Sustainability Brand Index; Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar van de Ondernemer; Viva400; deelname aan GO!-NH accelerator, het impactprogramma Boost je Buurt van de Gemeente Amsterdam en de sociaal ondernemen-opleiding van Qredits. Reflower is aangesloten bij Social EnterpriseNL.

 

Reflower komt geregeld langs in de media, van de Libelle tot Linda en in alle landelijke kranten. In de zakelijke media is er over geschreven van Adformatie tot de Ondernemer. Bloem & Blad, het magazine van de sierteeltindustrie, besteedt aandacht aan Reflower en de circulaire economie. Het leukste was een item in het RTL-programma EditieNL. Dat zorgde voor veel bekendheid.

 

De Reflower Crowdfund draagt bij aan de vergroting van de naamsbekendheid en het aantal ambassadeurs. Het is de doelstelling om de leden, volgers en geïnteresseerden te betrekken bij de ontwikkeling van Flowers-as-a-Service en hen tot Reflower Ambassadeur te maken en te ontmoeten op de Reflower Crowdfund Borrel. Er zullen daarna meer inspirerende events volgen.

 

 

4. Waar wordt de financiering voor gebruikt?

Voor de eerste grote stap naar 1.000 leden zijn er 500 extra boeketten en vazen nodig om de bloemenbieb te vullen.

500 x €300 = €150.000. De rest van de kosten om te groeien en nieuwe leden te werven worden gefinancierd uit de maandelijkse opbrengsten van de abonnementen en wissels.

 

 

5. Hoe kan je helpen en wat krijg je ervoor terug?

Wil je bijdragen aan de ontwikkeling van Reflower, om dit circulaire initiatief te laten groeien?

Reflower zoekt 500 investeerders die €300 willen uitlenen om tot het doelbedrag van €150.000 te komen.

 

 

Wil je meer investeren? Heel graag. We lenen het bedrag 2,5 jaar (30 maanden) en betalen in 2024 in 2 termijnen terug met een rentepercentage van 3%.

 

 

5a. Wat krijg je ervoor terug?

Het geleende bedrag wordt in twee termijnen in 2024 terugbetaald met 3% rente. Daarnaast zijn er mooie beloningen voor de ambassadeurs. Iedere vaas die toegevoegd wordt aan de bloemenbieb zal een gekozen naam van de investeerder krijgen.

€150  Uitnodiging Reflower Crowdfund Borrel
€300 3 weken Reflower Proef t.w.v. €15 + Crowdfund Borrel
€500

Return to Sender vaasje met blijvende bloemen t.w.v. €35, Crowdfund Borrel, Reflower Proef t.w.v. €15

€1.000

2 maanden Reflower t.w.v. €70, RTS vaasje met blijvende bloem t.w.v. €35, Crowdfund Borrel

€5.000

6 maanden Reflower t.w.v. €210, Return to Sender vaasje met blijvende bloemen t.w.v. €35, Crowdfund Borrel

€10.000

Reflower boottocht met bubbels en bloemen, 1 jaar Reflower t.w.v. €420 en het RTS vaasje met blijvende bloem t.w.v. €35 en een uitnodiging voor de Reflower Crowdfund Borrel

 

5b. Waar gaat het geld naartoe?

 €150.000

Groei naar 1.000 leden, met 500 nieuwe vazen met kunstbloemen

€200.000

Groei naar 1.250 leden + bakfiets + impactmeting + ontwikkeling van een circulaire vaas uit reststromen

€250.000

Groei naar 1.500 leden + opening van een bloemenbieb in Haarlem of 't Gooi

 

 

5c. Waarom nog meer leden?

Simpel gezegd: hoe meer leden, hoe meer impact.

Hoe meer mensen blij worden van de blijvende bloemen, hoe kleiner de footprint van de sierteelt-industrie wordt.

 

5d. Wanneer landelijk?

Het is het doel Reflower landelijk aan te bieden, zonder dat de blijvende bloemen reizen tussen de steden. In de grote steden worden HUB’s geopend vanaf waar de bloemen geleverd worden en waar ze terugkomen om gecontroleerd en schoongemaakt te worden. Er staan ruim 150 mensen op de wachtlijst, die buiten het huidige bezorggebied wonen (Amsterdam, Haarlem, ‘t Gooi). Met deze strategie is de verwachting eind 2025 10.000 leden vanuit 6 grote steden te kunnen bedienen. Dan reduceert Reflower op jaarbasis 1 miljoen kilo CO2 uitstoot en 120 miljoen kilo bloemenafval.

 

 

6.Vragen?

Wil je investeren? Wat fijn, daar zijn we je dankbaar voor!

Algemene informatie staat op www.reflower.nl.

Heb je een andere vraag of opmerking? Stuur een e-mail naar ellyne@reflower.nl.

Het telefoonnummer is 085-004 1230.

 

Op naar de circulaire economie met kunstbloemen in de hoofdrol!

Reduce | Re-use | Reflower

 

 

Reflower Crowdfund Update juli 2022

Na het behalen van de Reflower Crowdfund, met 288 investeerders en een bedrag van €169.560, hebben we sinds maart veel kunnen doen om de doelstelling van 1.000 leden eind 2022 te halen. In deze update vertel ik graag meer over de ontwikkelingen.

Landelijke levering:
Afgelopen woensdag zijn we gestart met een test met onze logistieke partners Your Brand Delivery & Routigo om de Reflower boeketten landelijk te leveren. Heel spannend maar we horen positieve berichten. De bezorgers waren voorzichtig met de vazen met bloemen en de nieuwe leden blij met de bezorging. Dat betekent dat we (eindelijk) kunnen starten met het uitleveren van de abonnementen voor de investeerders. 

Samenwerking:
We hebben de samenwerking met Return to Sender versterkt. Er worden 150 grote, 150 medium en 600 kleine vazen gemaakt in Thailand, door vrouwen die daar een eerlijk loon voor krijgen. De vazen zijn enorm populair in de bloemenbieb. We zijn blij dat we onze eigen kleuren aan de collectie kunnen toevoegen. Verder hebben we een Belgische leverancier gevonden, Serax, met Europese prodcutie van vazen van verschillende designers. 

Karton:
Karton was de enige afval reststroom waar we nog geen oplossing voor hadden. We streven naar een Zero-Waste beleid. Boodschappen van Pieter Pot, afbreekbare koffiecupjes van de Koffiejongens, wc-papier van The Good Roll. Alle vazen en kunstbloemen worden geleverd in karton. Dat wordt opgehaald door Recycling.nl. Bij KarTent laten we dozen voor verzending en kartonnen vazen produceren voor onze blijvende bloemen. De eerste vazen staan in de bloemenbieb. Mooi en handig, er hoeft geen water in en ze zijn niet breekbaar!

Partnerships:
Om de netwerken te versterken en meer aandacht te krijgen voor de transitie naar de circulaire economie is Reflower lid geworden van Social Enterprise NL, de Impact Hub en MVO Nederland ( Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). We nemen deel aan de programma's van GO!-NH, het Versnellingshuis en het Groene Brein. We starten met andere circulaire koplopers, zoals Tiny Library, BIYU, Swapfiets en Circl Closet een netwerk-groep om van elkaar te leren en om de Product-as-a-Service modellen te verbeteren. Ook zijn we uitgenodigd door het Ministerie van Klimaat om mee te denken over de nieuwe klimaatplannen. In samenwerking met de Hogeschool van Utrecht hebben we de CO2 uitstootvan kunstbloemen laten berekenen en er is nu een groep studenten aan het onderzoeken of we met 3D geprinte oplossingen de bloemen beter kunnen vastzetten in de vaas.

Tom Orrow:
Met investeerder Petra Lubbers, eigenaar van Tom Orrow, het bureau voor online platformen, doorlopen we een traject om het Reflower platform te verbeteren, optimaliseren en klaar te stomen voor de toekomst. Het is een leerzaam proces om stap voor stap te bedenken wat de beste oplossing voor onze leden is, hoe we het verschil kunnen maken en een nog betere service kunnen bieden.

Bekendheid:
Door het optreden in het tv-programma 'vtwonen, weer verliefd op je huis' hebben we enorm veel aandacht gekregen. Duizenden bezoekers op de website, tientallen nieuwe bestellingen. Het artikel over de toename van de populairiteit van kunstbloemen door het duurzame aspect in het NRC Handelsblad is ook goed voor de bekendheid van het merk. De bloemen stonden in een fotoserie in Nouveau. Tijdens de opening van Het Jeroen Pit Huis door Koningin Máxima hebben we bloemen geleverd om het feest op te fleuren. 
Op AMHC Westerpark hebben we een bankje geadopteerd waar we veel kijkplezier wensen aan ouders én er staat een boeket blijvende bloemen op de bar in het clubhuis.

Recycling:
We ontvangen gebruikte kunstbloemen in het kader van Reflower Recycling en sommige van onze eigen bloemen zijn niet meer geschikt om te verhuren. We hebben Reinier Sijpkens van de Muziekboot blij gemaakt door zijn bootje, waarmee hij door de Amsterdamse grachten vaart, te versieren met onze blijvende bloemen. De Flowerbikeman, Warren Gregory, zet al jaren op allerlei plekken in de stad bloemenfietsen neer. Hij heeft met de recycling bloemen onze eigen Reflowerbike gemaakt, waarmee we door de stad fietsen.Het is een echt kunstwerkt. Hij gebruikt de overige bloemen om andere fietsen mee te produceren.

Team:
Marion van der Mast stelt al twee jaar met liefde alle boeketten samen die we verhuren. Zij heeft jarenlange ervaring met kunstbloemen. Rebecca van Zuylen werkt naast haar studie 2 dagen bij ons. Jazz Cudogham bezorgt de bloemen in Amsterdam. Riham Kaddouri loopt stage en Jimmy Zomer zorgt voor de integratie van de online systemen. We verwachten na de zomer honderden boeketten per week te kunnen wisselen. We zijn op zoek naar een full time Bloemenbibliothecaris. Die functietitel klinkt minder sexy dan Manager Operations. Als je iemand weet die dat een leuke baan lijkt, laat het weten!

Save the Date Reflower Crowdfund Borrel:
Op donderdag 7-7-2022 van 17:00- 20:00 uur nodigen we de Crowdfunders uit om het Reflower Clubhuis te bekijken om te proosten op het succes van de Reflower Crowdfund tijdens de Borrel. De kleine Return to Sender vaasjes staan dan klaar om opgehaald te worden. De officiele uitnodiging volgt.

Dankbaar:
Ik ben heel dankbaar dat we dankzij de grote investering zoveel stappen hebben kunnen zetten om veel meer impact te maken. We kijken uit naar de toekomst, waarbij onze blijvende bloemen een waardig alternatief zijn voor de vervuilende sierteelt industrie. 

Minderen voor de kinderen:
Ik wil mensen helpen een duurzamere levensstijl te ontwikkelen. Ik wil graag minderen voor de kinderen. Zodat zij ook kunnen genieten van de aarde zoals wij dat gewend zijn. Het vervangen van verse bloemen voor kunstbloemen is een druppel op de gloeiende plaat, maar iedere druppel is er eentje. Voor de productie van verse bloemen worden veel pesticiden gebruikt die slecht zijn voor de bio-diversiteit. Veel bloemen worden ingevlogen uit Oost-Afrika waar ze onder slechte werkomstandigheden geteeld worden. In Nederland wordt 10% van het gas gebruikt door de glastuinbouw. Alle verse bloemen worden weer weggegooid. Reflower is een zero waste oplossing met CO2 reductie, zonder pesticiden gebruik.

Social media:
De meeste van bovenstaande nieuwtjes heb ik ook gedeeld op LinkedIN, via de nieuwsberichten op de website of via Instagram

Bestellen:
Wisselen of een abonnement afsluiten? Thuis of voor op het werk?
Graag. De eerste bos bloemen kies je in de bloemenbieb.

Heel veel dank voor de aandacht en investering.
Reduce | Re-use | Reflower

Hopelijk tot 7 juli 2022
Fleurige groet,
 
Ellyne Bierman
Oprichter Reflower

Reflower, de duurzame bloemenbieb
Nieuwpoortkade 19
1055RX Amsterdam
www.reflower.nl
ellyne@reflower.nl
085-0041230
Reflower Crowdfund Update Februari 2023
🙋🏻‍♀️Hoe gaat het met de Reflower Crowdfund❔in 2022 hebben 288 investeerders €169.560 geïnvesteerd. Deze week ontvangen ze een terugbetaling met rente. 🎉

♻️ Ik wil van circulair ondernemen het nieuwe normaal maken. Door vrolijk en transparant een goed voorbeeld te geven.

🌺Iedereen die geïnteresseerd is in de voortgang van de duurzame bloemenbieb heeft toegang tot deze Investeerders Update. Transparantie.

🌻Ik ben benieuwd naar jouw feedback.

‼️We hebben knetterhard gewerkt, het aantal vazen is verdubbeld. De logistiek is op orde. We orgnaiseren een expositie met de Flowerbikeman, FlowerPower West. En zijn initiatiefnemer van de nieuwe Club van Circulaire Ondernemers. Het team is uitgebreid met Carolien Kommeren, Marene Schram, Joyce Ruijgrok en Lianne van Roon. En bezorgers Marcel, Jazz en Tom.

📈De grootste uitdaging blijft hoe we meer nieuwe gebruikers kunnen aansluiten die samen onze blijvende bloemen willen delen.

💚Gedragsverandering van consumenten is lastig te sturen. Bedrijven maken rationelere afwegingen en worden verplicht tot duurzamer beleid. Zero waste. CO2 reductie. Circulaire oplossing. Herstel van de biodiversiteit. Een goed voorbeeld.

🌹Graag in de comments tips. Bedrijven - corporates of MKB, horeca of praktijken, winkels of facilitaire dienstverleners- die over willen stappen op een duurzaam kunstbloemen abonnement.

💋Je mag jezelf er natuurlijk ook op trakteren. Reflower is de enige partij die ook aan consumenten kunstbloemen uitleent. In Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. 😉

Goed voorbeeld doet volgen. Wie volgt?

Investeerdersupdate Reflower CrowdAboutNow

Investeerdersupdate Reflower CrowdAboutNow

Beste investeerder,

Graag brengen we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Reflower, het initiatief dat je steunt via CrowdAboutNow en waarvan je deze week een terugbetaling ontvangt. Dankzij 170.000 euro hebben we flinke stappen kunnen zetten in het vergroten van de impact van duurzame bloemenbieb.

Verdubbeling:
Het aanbod in de bloemenbieb is gegroeid naar 600 vazen, het aantal klanten is verdubbeld. Er zijn veel nieuwe zakelijke klanten bijgekomen. We hebben veel gedaan. We organiseren bijvoorbeeld een expositie We organiseren een expositie voor stadsdeel Amsterdam West en de ondernemersverenigingen ism The Flowerbikeman. Zijn bloemenfietsen staan op een leuke route, waarmee de ondernemers en de Gemeente Amsterdam bewoners bedanken voor hun geduld tijdens wegwerkzaamheden en hopelijk trekt FlowerPower West veel nieuwe bezoekers. Op alle scholen hebben we kleurplaten uitgedeeld voor een kleurwedstrijd.

 

 

Circulair en sociaal:
Maar dat is niet alles. Reflower is initiatiefnemer van de Club van Circulaire Ondernemers, waarmee we een pop-up hebben geopend tijdens de Week van de Circulaire Economie en veel positieve media-aandacht hebben gekregen. We leren van elkaar, inspireren anderen tot circulair ondernemen en zijn uitgenodigd door het Ministerie van Infrastructuur om het in Trouwverschenen opiniestuk toe te lichten. 

 

 

Op Valentijnsdag mochten we Reflower presenteren op het ABN-AMRO OPEN, wij zijn lid van Social EnterpriseNL, waar ABN AMRO Founding Partner van is. Zij hebben de missie dat sponsoring versnelt en wij hebben de bezoekers blij gemaakt met liefdevolle foto’s onze blijvende bloemenboog.

 

 

Samen kom je verder:
Het Reflower team is uitgebreid naar zeven mensen, met accountmanager Carolien Kommeren, die op pad gaat om zakelijke klanten te werven. Operationeel manager Marene Schram regelt alles van bloem tot bezorging. Daarnaast werkt Projectmanager Joyce Ruigrok mee aan alle activiteiten. Marion van der Mast stelt onze boeketten samen. Bezorgers Tom en Jazz fietsen lekker door Amsterdam om alle vazen te wisselen aan de deur.

 

 

We leveren van Den Helder tot onder Rotterdam en in Utrecht, op dinsdag met een logistieke partner. Ik probeer Reflower sneller te laten groeien, want met meer klanten, meer bezorgingen en meer zichtbaarheid, vergroten we onze impact. We hebben in 2022 60.000 kg CO2 uitstoot bespaard en 90.000 kg bloemenafval. Ook een hoogtepunt uit 2022, we hebben het Reflower Impact Reportgelanceerd.

 

Return | Refund | Refill:
De groei gaat echter niet zo snel als we hadden gehoopt. We hebben te maken met flinke logistieke uitdagingen, daar werken we hard aan om ze op te lossen. Het automatiseren van alle processen die gekoppeld zijn aan het platform is ingewikkeld, vanaf maart hopen we hier flinke stappen in te kunnen zetten.

Om de groei te versnellen, gaan we binnenkort ook blijvende bloemen en kunstplanten verkopen. Om 100% circulair en Zero Waste te blijven, worden deze boeketten verkocht met statiegeld. Klanten die toe zijn aan een nieuw boeket, kunnen de bloemen retourneren en krijgen een refund van max. 25% van het aankoopbedrag, dat ze kunnen besteden in de webshop. Zo blijft hun vaas gevuld en worden er geen blijvende bloemen weggegooid. Ingeleverde bloemen worden schoongemaakt en opnieuw gebruikt in de bloemenbieb. Wij zijn het eerste bloemenbedrijf dat gebruikte kunstbloemen retour neemt en een refund aanbiedt. Return - Refund - Refill.

 

Reduce | Re-use | Reflower:
Reflower blijft een Flowers-as-a-Service - platform. We geloven dat dit business-model de verandering van de lineaire economie naar de circulaire economie zal versnellen. In Nederland, het bekendste bloemenland ter wereld, is het best uitdagend om een duurzamer alternatief voor de vervuilende sierteelt te lanceren. Er komt steeds meer aandacht voor de negatieve klimaatimpact die ingevlogen bloemen en bloemen uit de kas hebben. We proberen om op een vrolijke en transparante manier een goed voorbeeld te geven. Met een sterk merk, enthousiasme en een hele lange adem gaat het vast lukken om meer Nederlanders te laten genieten van onze blijvende bloemen.

Ambassadeurs:
We willen graag nieuwe leden en zijn vooral op zoek naar zakelijke locaties ( in de Randstad) die een zero waste bloemenbeleid willen voeren. We hebben de capaciteit om op te schalen. Heb je een mooie lead of leuke tip? Staan er nog verse bloemen op de balie bij het bedrijf waar je werkt, of bij de tandarts? Geef het door, dan nemen wij contact op.

Nieuwe particulieren zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Levert jouw lead een nieuwe abonnee op? Dan belonen we je graag.

Bedankt voor de steun en we houden je graag op de hoogte van de ontwikkelingen in de toekomst.

Met fleurige groet, namens team Reflower,

Ellyne Bierman
Founder

Mogelijkheden bespreken?