Soms heb ik er spijt van dat ik Reflower, de duurzame bloemenbieb heb genoemd. Want duurzaam. Iedereen doet duurzaam. Het woord lijkt een lege huls.
Ik was bij het afscheidsdiner van ABN AMRO Bank N.V. van Circl NL als clubhuis. De zaal zat vol met circulaire ambassadeurs. Friends van CIRCL.
Medewerkers van ABN AMRO.
Het initiatief CIRCL was fantastisch.
The right to copy ipv copyright.
Bedrijven die circulair ondernemen kregen de kans om te laten zien dat het lukt, dat het kan. Vermaat perfectioneerde de vegan keuken, het koken met reststromen en het inmaken van de overgebleven aanvoer van InstockMarket.
Ik keek om me heen. Allemaal complimenten over m’n aanpak om een PaaS bedrijf te starten met kunstbloemen. Jouw bloemen zien er schitterend uit! En niet duur, €20 per maand.
Niemand in de zaal had thuis of op kantoor, mijn bloemen staan. Niemand. De crème de la crème van de circulaire toekomst. De fine fleur van de duurzame oplossingen.
Ik ben dankbaar voor de kans dat m’n bloemen in CIRCL mochten staan. Daar heb ik veel andere Green Business Club Zuidas bedrijven mee kunnen overtuigen.
Ik ben dankbaar dat ik presentaties heb mogen geven. Dat we de Pop-up van de Club van Circulaire Ondernemers er mochten openen.
Misschien ligt het aan m’n sales skills. Dat kan natuurlijk. Of aan het product.
Ik denk eerder dat de neusjes van de circulaire zalm niet in de gaten hebben, dat zij de sleutel tot succes in handen hebben. De denkers die hun salaris uit kunnen geven aan vernieuwde initiatieven. Klant worden bij al die leuke nieuwe ondernemingen.
Circulaire ondernemers hebben geen subsidies nodig.
We zoeken klanten. Members. Leden. Deelnemers. Mensen en bedrijven waar we een relatie mee kunnen opbouwen. Die wij kunnen inspireren tot verantwoorde keuzes.
Mensen die spullen willen delen. Die geen afval meer willen creëren. Die hun eigen uitstoot willen minimaliseren.
En dus niet mensen die daar over adviseren. Of de mensen die daar rapporten over schrijven - in 2050 hebben we een circulaire economie.
Want, sorry, die hebben we niet, als we niet nu ons gedrag aanpassen.
Minder kopen, minder weggooien, minder produceren. En dat is duurzamer. Maar die term gebruikt iedereen nu, dus dat woord zet niet meer aan tot actie.
Wat wel? Ik ben op zoek naar tips.
Bedrijven die zero waste bloemen oplossingen willen implementeren. Particulieren die samen onze blijvende bloemen willen delen. Evenementen die geen uitstoot of bloemenafval willen veroorzaken.
Tag hieronder de mensen waarvan jij denkt dat ze over het inkopen van bloemen gaan of iemand die open staat voor een andere kijk op bloemen. Die samen blijvende bloemen wil delen.
Ik sta open voor advies, maar wil vooral iets doen. Om impact te maken. Om onze footprint te verkleinen.
Misschien een rebranding naar: Reflower, de impactvolle bloemenbieb.
Heel veel dank Sjors Mineur Marjan Oosting Rob van Willigen