JAN Magazine - september 2024 - Durf te vragen

JAN Magazine - september 2024 - Durf te vragen

IN DE DUURZAME SECTOR KAN CROWDFUNDING EEN ENORME DUW IN DE GOEDE RICHTING ZIJN

Ellyne Bierman (47) haalde in zes weken 169.560 euro op voor haar duurzame bloemenbieb Reflower.



Media: JAN Magazine
Fotografie: Brenda van Leeuwen
Visagie: Karen Schreuder
Interview: Joanne Wienen

"Het idee voor Reflower is ontstaan toen ik ging trouwen. Het thema was Fête des Fleurs en de tuin stond vol met prachtige bloemen. Een dag later konden we alles weggooien. Ik vond dat zo zonde dat ik me ging verdiepen in kunstbloemen. Dat waren allang niet meer de lelijke, plastic dingen die ik me herinnerde. Er waren ook prachtige exemplaren verkrijgbaar, alleen waren die kostbaar. En was het niet saai om dan voor altijd dezelfde bloemen op tafel te hebben staan? Zo bedacht ik Reflower: een circulair platform waar members voor twintig euro per maand een prachtige bos blijvende bloemen in een vaas lenen, die na een tijdje ingewisseld worden voor een nieuw boeket.

Van mijn spaargeld kocht ik vazen en kunstbloemen. Al snel merkte ik dat we veel aandacht kregen. Het is natuurlijk ook een sympathiek idee. Op een simpele manier draag je bij aan een betere wereld; de sierteelt is enorm vervuilend. Om meer te kunnen inkopen, besloot ik een crowdfunding te starten. Niet alleen om op te schalen trouwens; dankzij mijn achtergrond in de marketing, zag ik ook in dat het een slimme manier is om ambassadeurs voor je merk te kweken. Iedereen die investeert, sluit vaak zelf ook een abonnement af of vertelt erover op het werk of aan vrienden.

Ik koos ervoor om te crowdfunden op basis van een lening: mensen leggen een bedrag in dat ze uiteindelijk met rente terugkrijgen. Mijn strategie was om zo veel mogelijk mensen om een klein bedrag te vragen. Door het crowdfundplatform werd dat afgeraden, maar als vrouwelijke ondernemer hoopte ik dat er veel vrouwen zouden willen bijdragen. Van vrouwen is bekend dat zij liever kleine bedragen investeren. Gelukkig kreeg ik gelijk. In zes weken tijd haalden we bijna 170.000 euro op bij 288 mensen, extreem veel voor zo'n campagne. Mijn crowdfunding is dus met vlag en wimpel geslaagd, al vond ik het een heel stressvol proces. Uitleggen waarom je geld nodig hebt, wat je ermee gaat doen en hoe je het denkt terug te betalen is intensief.

Vlak voordat de actie live ging, was ik met mijn gezin op wintersport. Ik durfde geen foto op Insta te posten. Het voelde gek om aan de ene kant om geld te vragen, terwijl ik zelf lekker op vakantie was. Onzin natuurlijk, want wat ik privé doe, heeft niet direct iets met mijn bedrijf te maken. Vanaf het moment dat de crowdfunding liep, hield ik de teller nauwlettend in de gaten. Vaak werd ik midden in de nacht wakker en zat ik als een havik op de site te kijken. Is er nog geld bijgekomen? Halen we het wel? Dat was zenuwslopend. Als je het doelbedrag niet haalt, wordt al het geld teruggestort.

Maar het ingewikkeldst vond ik hoe het mijn relaties beïnvloedde. Ik wist van iedereen in mijn vriendenkring of ze wel of niet geïnvesteerd hadden. Je moet echt aan iedereen vragen om mee te doen. Best intensief. Als een vriendin niet investeerde, ging ik me toch afvragen waarom niet. Een ander gaf tienduizend euro. Dat vond ik ook spannend, want wat als ik haar verwachtingen helemaal niet kon waarmaken?

Als ik eerlijk ben, zou ik het nu anders doen. We hebben inmiddels vijfhonderd klanten, duizend vazen en werken samen met grote merken, omdat Reflower nu in de volgende fase zit. We draaien een jaaromzet van een half miljoen en passen andere vormen van financiering toe. Voor startende ondernemers, zeker in de duurzame sector, kan crowdfunding een ongelooflijke duw in de goede richting zijn. Het heeft Reflower in ieder geval veel gebracht. ❤❤

 

 

Terug naar blog