Heeft je man al die kunstbloemen voor je gekocht?

Heeft je man al die kunstbloemen voor je gekocht?

Blog van Founder Ellyne Bierman:

Met stip binnengekomen in de top gênante vragen uit het publiek: Heeft je man al die kunstbloemen voor jou gekocht?

Sorry?

Ik ontplofte bijna. De mensen in de zaal vonden het ook gênant. Vooral de drie vrouwen.

Ik had net uitgelegd dat kunstbloemen soms een negatief imago hebben, dat ze saai kunnen zijn. Dat samen delen een goed idee is. Flowers-as-a-Service. Mooie natuurgetrouwe blijvende bloemen zijn kostbaar. €350 voor een mooie bos met vaas. Dat een online platform waar zowel particulieren als zakelijke klanten kunnen bestellen vernieuwend is.

Reflower heeft meer dan 750 vazen in omloop in de bloemenbieb. Een snelle rekenaar weet dan 750x€350 = €262.500. De vragensteller is een accountant.

Ik ben een onderneming aan het opbouwen. Een circulair alternatief voor de vervuilende sierteelt. Ik heb zelf de website ontwikkeld, zelf m’n bereik (1.000.000 views op LinkedIn in 2022) opgebouwd. Onderzoek naar klimaatimpact uitgevoerd. Vazen en bloemen ingekocht. Gefietst door weer en wind en lekker in het zonnetje om te bezorgen. Sales gesprekken gevoerd. Software pakketten getest.

Het is geen hobby.

Ik heb een hele lieve man, maar die heeft niet voor 250K aan kunstbloemen voor mij gekocht.

Hij support mijn bedrijf, hij denkt mee, luistert naar mijn verhalen. Viert de successen graag mee.

En het is ook geen bedrijfje. Het is een BEDRIJF. Met 5 werknemers, salarissen,
loonbelasting, btw afdracht en ruim 400 contracten.

Er staat voor tweeënhalve ton aan blijvende bloemen en vazen op de balans. Ik heb een crowdfunding opgehaald met 170k resultaat.

We hebben van januari tot juli de omzet gehaald die we in heel 2022 hadden. We zijn nu al verdubbeld in omzet in 2023. Want dat is het handige van het PaaS business model. Met abonnementen kan je vrij nauwkeurig inschatten wat de inkomsten in de toekomst zijn.

De zaal zat vol accountants.
Ze moesten geïnspireerd worden op ESG. Environmental Social Governance.

Ze wisten er nog weinig van. Klimaatimpact berekeningen. Van de SDG’s, de circulaire economie, nooit gehoord van B Corp - B Lab Europe , niet van Social Enterprise NL. De wens voor een BV-M. Purpose before profit. De netwerkorganisaties MVO Nederland, de Impact Hub Amsterdam , Club van Circulaire Ondernemers. Allemaal onbekend.

De impact van de sierteelt op het klimaat was onbekend en ze kenden Reflower niet als Zero Waste en CO2 reducerende oplossing. De R-ladder was nieuw. Andere PaaS oplossingen ook.

En dat vrouwen kunnen ondernemen was ook nieuw voor deze meneer in de zaal. Gênant voor hem. Voor mij de wrijving om glans te krijgen. Want vanuit woede krijg ik soms energie om te willen winnen. Om het tegendeel te bewijzen. Om m’n bedrijf by zo groot te maken dat over een paar jaar mensen in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië ook mijn bloemen delen. Dat ik tijd heb voor een hobby.

First things first. Op naar de 1.000 contracten. Doe je mee?

Reduce. Re-use. Reflower!

#business #femalefounders #esg #reflower #zerowaste

 

 

Terug naar blog