We hebben verloren

We hebben verloren

Winst. Winnen willen we allemaal wel. Maar waar wordt gewonnen, wordt verloren. En wie verliest is ongelukkig. We hebben helaas verloren van de Engelsen. 

1. De voedingsindustrie is gericht op het maken van winst in plaats van gezonde voeding. Mensen met overgewicht en diabetes hebben al verloren. De macht van een paar fabrikanten is gigantisch. Onze gezondheid verliest.

2. De vleesindustrie maakt winst, maar veroorzaakt dierenleed. De dieren verliezen.

3. De sigarettenindustrie maakt lekker veel winst, door mensen verslaafd te maken aan kankerstokjes. En kinderen aan vapes, de echte verliezers.

4. Gokbedrijven maken winst, online gokkers zijn de grote verliezers. Dat zijn er steeds meer.

5. Pesticidenfabrikanten maken veel winst. Jammer dat de bodemkwaliteit achteruit holt. Dat drinkwater niet meer schoon te krijgen is én insecten dood neervallen. Biodiversiteit is de verliezer. De natuur verliest keer op keer.

6. De kledingindustrie maakt winst. Jammer dat de mensen die de kleding produceren verliezen. Fashion First. De natuur is gewend te verliezen en heeft geen stem.

7. De tech- en gaming industrie die alles in het werk stelt, zodat consumenten en kinderen zo veel mogelijk tijd online, op schermen doorbrengen. Ongezond voor geest en lichaam.

We zijn verslavingsgevoelige mensen die zichzelf nauwelijks gezond kunnen houden. Zowel onze geest, ons lichaam als onze leefomgeving.

Winnen en verliezen.
Winst en verlies.

Kunnen we nog tegen ons verlies?

Kunnen we wennen aan de teleurstelling dat niet alles meer kan? Dat we al genoeg hebben.

Kunnen we leren om weer voedsel te kopen dat ons voedt? In plaats van vult met suiker, vet en zout. We zijn verslaafd aan dikmakende troep.

Ik ben bang van niet.

7. De sierteelt is gewend om jaar op jaar de afzet te vergroten, investeringen terug te verdienen en winst te maken.

Deze zomer zijn er minder bloemen verkrijgbaar door het natte voorjaar. Verse bloemen worden steeds duurder.

Er is gelukkig steeds meer aandacht voor pesticidengebruik door Pesticide Action Network Netherlands.

De winstmarges in de sierteelt worden kleiner. In 2023 maakte FloraHolland 17 miljoen euro verlies.

Wie kan er tegen z’n verlies?

Welke bestuurders zijn de winnaars van de toekomst?

Durven zij te stoppen met producten die de gezondheid van mens, dier en natuur in gevaar brengt?

Durven ze business om te buigen naar gezonde activiteiten? Gezondheid op de eerste plaats. Voor mensen, dieren en de natuur.

Ik ben benieuwd wanneer de consument kiest met de portemonnee. Als we de ongezonde producten niet meer kopen, winnen we allemaal.

Winst voor de mens.
Winst voor de dieren.
Winst voor de natuur.

Zijn we dan gelukkig? Ja, natuurlijk!!

Reflower, de duurzame bloemenbieb is een Social Enterprise NL en lid van Buy Social

Een social enterprise is een bedrijf of organisatie die gericht is op het maken van een positieve sociale of milieu-effect. Purpose Before Profit. Impact maken: meer mensen motiveren om minder verse bloemen te kopen.
Terug naar blog