Vijf jaar Reflower

Vijf jaar Reflower

7-1-2020. Vijf jaar Reflower. Met dit spetterende openingsfeest startte de duurzame bloemenbieb. Met familie, vriendinnen en oud-collega's. Hoog gespannen verwachtingen, een fantastisch businessplan 'op papier' en de wens om de circulaire economie een sexy slinger te geven. This girl was on fire.

Ik wist dat ik een lange adem moest hebben voordat ik miljonair ben.

Op het bierviltje is de rekensom interessant en het plan makkelijk uit te leggen. Je koopt 1 keer kunstbloemen in, maakt er mooie boeketten van en die verhuur je eindeloos. Ingezakte boeketten lappen we op. Iedere keer krijgen de klanten leuke vazen bezorgd met steeds wisselende bloemen erin.

Vijf jaar Reflower. Het is nogal wat. We hebben superveel bereikt, we maken maandelijks duizenden mensen blij met onze bloemen. Consumenten en zakelijke klanten verleiden over te stappen op kunstbloemen, met het voordeel dat je altijd kan wisselen.

Deze Flowers-as-a-Service, doe ik samen met Sophie Van Berckel ( welkom!), Marion van der Mast & Yara Aarsen.

Het systeem werkt top.
We kunnen de vraag aan, een iets snellere groei zou welkom zijn. Tegelijkertijd heb ik vertrouwen in de toekomst en zal het ledenbestand vanzelf groeien.

Het ondernemerschap is niet altijd makkelijk. Het is een grote verantwoordelijkheid en ik weet helemaal niet overal alles van. Het indelen van mijn eigen tijd is wel heel fijn met twee opgroeiende kinderen, ik wil graag iedere vakantie met hen doorbrengen. Nu vinden zij dat nog leuk. 10 en 9 jaar.

Winst hebben we nog niet gemaakt.
900.000 euro omzet in 5 jaar. Ben ik trots op. Dat had ik natuurlijk als jaaromzet voor afgelopen jaar in de plannen staan, maar ja, when Corona hits the fence en Geert en Caroline komen erachteraan, dan is het roeien met de riemen die je hebt. In 2024 hebben we ruim 350.000 euro aan omzet binnen geharkt.

Plannen voor 2025 - 2028:
1. Investeringsronde opzetten voor angels ( let me know, als je mee wilt doen)
2. B-Corps - certificering
3. Leveringsgebied uitbreiden naar landelijke dekking
4. Van 1.000 naar 2.500 verhuurde vazen
5. Focus op B2B groei, gemak voor B2C klanten vergroten
6. Events verleiden tot het gebruik van Zero Waste bloemen
7. Bijdragen aan de CSRD-rapportages
8. Impact vergroten, circulaire economie sexy maken

Ik wist vijf jaar geleden niet dat verse bloemen zo'n enorme footprint hadden. Mij leek het leuk, deze kunstbloemenservice : lekker makkelijk, gezellig en mooi, helemaal fijn dat je niet forever aan dezelfde bos bloemen vastzit.
Dat is nog steeds het uitgangspunt. Gemak, gezellig en goed.

1. Kunstbloemen worden steeds mooier.
2. Saai is niet nodig. Je kan wisselen tot in de eeuwigheid.
3. Het is fijn om samen blijvende bloemen te delen.

Hoera!
Reflower, de blijvende bloemenbieb vijf jaar! Met grote dank aan medewerkers, adviseurs, members, V-founders, netwerken, fans en volgers, mijn familie, vriendinnen en oud-collega's. Ik zou dolgraag nog zo'n spetterend feest willen geven! Kom je ook?
Terug naar blog