HET ABONNEMENT OP KUNSTBLOEMEN

5 Trends binnen de wereld van digitale platformen voor 2022

Koploper binnen de circulaire economie, dat klinkt leuk, maar ren ik wel de goede kant op? 🏃🏾‍♀️Niet gehinderd door enige ervaring als bloemist of kennis van de circulaire economie, heb ik Reflower twee jaar geleden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. 💪🏾

♻️Het is mijn wens deel te nemen aan die circulaire economie, om een betere aarde door te geven aan onze kinderen - lekker cliché, maar waar.

Wij, veertigers, moeten het in ieder geval proberen!
💚 Minder afval
♻️ Meer hergebruik en
💐 Meer waardering voor producten

In mijn geval meer waardering voor de stoffige categorie kunstbloemen. 🌷Eerlijk is eerlijk, niet veel mensen hadden een positief beeld bij kunstbloemen.

♻️Van bezit naar gebruik middels een abonnementsmodel.
Ik geloof in het samen delen van spullen die je niet hoeft te bezitten. Ik geloof in het langer gebruiken van producten omdat ze nog werken, mooi zijn of leuk staan. Om die niet af te danken omdat ze economisch zijn afgeschreven.

Het is een hobbelige weg, met hoge bergen te beklimmen, maar ik heb het idee de goede kant op te rennen, vooral omdat ik mede-lopers in de kopgroep heb verzameld zoals Julie Munneke-Tromp van Tiny Library, Frans Walter Biegstraaten van BIYU en Josette de Vroeg van Nowa en natuurlijk alle leden van de bloemenbieb.

Petra Lubbers van Tom Orrow - ook in de kopgroep, specialist in online platformen, heeft 5 trends benoemd in De Ondernemer.

1. Meer verantwoordelijkheid voor duurzaamheid
2. Groei in aantal PAAS-oplossingen
3. Steeds meer focus op logistieke oplossingen
4. Meer niche-platformen
5. Meer curatie

Apetrots dat Reflower een TREND is!
PAAS is een manier om van de lineaire naar een circulaire economie te veranderen.

2. Groei in aantal PAAS-oplossingen
Product-as-a-Service: je koopt het product niet, maar je hebt het tijdelijk in je bezit. Ben je er klaar mee? Dan neemt de eigenaar het product weer retour. Deze zogenoemde PAAS-oplossingen zien we in vele markten ontstaan, vaak gedreven door een circulaire missie.
Denk hierbij aan een Reflower, de duurzame bloemenbieb, die abonnementen op kunstbloemen aanbiedt, of Peerby waarbij je bijvoorbeeld gereedschap huurt via de buren, of een ‘eigen’ auto van Lynk & Co die je kan delen met vrienden. Niks kopen, geen spullen die staan te verstoffen én je maakt de helpt de wereld een beetje. In veel markten is een dergelijke oplossingen denkbaar en die zullen komend jaar ook meer en meer de markt gaan betreden.

Alle trends staan hier: https://lnkd.in/dZaKYkR5 

Er zijn steeds meer mensen op de hoogte van mijn missie om minder verse bloemen te telen ( met pesticiden), in te laten vliegen uit verre landen of bloemen te kopen uit de kas, gekweekt met gas om vervolgens alles weer weg te gooien. Het alternatief - samen blijvende bloemen delen - wordt door meer consumenten en bedrijven geaccepteerd.

Trendgevoelig? Ja toch!
Ook meedoen? Schrijf je in voor 2022.

 

Bericht van De Ondernemer door Petra Lubbers:

5 trends binnen de wereld van digitale platformen voor 2022

Naast dat er veel branches door corona in zwaar zitten, zien we ook dat ontwikkelingen binnen de digitale wereld een enorme versnelling heeft gekregen. Waar dit ook zeker voor geldt is het domein van de digitale platformen. Gedreven door het vele thuis zijn, maar ook de groeiende bewustwording, krijgen (nieuwe) platformen steeds meer voet aan de grond. Petra Lubbers, online platformspecialist en lid van de Raad van Advies van De Ondernemer, kijkt vooruit in deze blog en vraagt zich af: wat mogen we verwachten voor 2022? Vijf trends.

 

1. Meer verantwoordelijkheid voor duurzaamheid

Zoals al aangestipt, worden duurzaamheid en circulariteit steeds belangrijkere maatschappelijke thema’s. Dit heeft (gelukkig!) ook impact op de platformeconomie. Traditioneel beperkten online webshops en marktplaatsen zich vaak tot het faciliteren van de transactie en daar hield de verantwoordelijkheid op. Maar met de groeiende macht van platformen, groeit ook de druk vanuit de maatschappij om meer aandacht te hebben voor wat er precies wordt aangeboden en hoe deze producten worden gefabriceerd.

Bol.com doet een eerste aanzet door keurmerken toe te passen om het voor bezoekers duidelijk te maken dat een product bijvoorbeeld gerecycled is of weinig energie verbruikt. Deze keurmerken zijn nog niet heel prominent aanwezig en het is niet altijd even duidelijk bij een product wat er dan precies zo aan duurzaam is, maar het begin is er. Het lijkt nu vooral een kwestie van tijd aangezien consumenten steeds vaker voor de duurzamere optie kiezen.

 

Een ander manier waarop platformen kunnen bijdragen is door actief een rol te gaan spelen in hergebruik of het recyclen van geleverde goederen. Zo biedt Amazon in diverse landen Second Chance aan: een mogelijkheid om eerder door Amazon geleverde spullen te kunnen retourneren voor hergebruik. Dit staat ook nog in de kinderschoenen maar zoals we vaak zien bij Amazon, worden goede nieuwe toepassingen ook snel gekopieerd door de concurrentie. Dus ook deze ontwikkelingen zullen we komend jaar meer en meer gaan zien.

2. Groei in aantal PAAS-oplossingen

Product-as-a-Service: je koopt het product niet, maar je hebt het tijdelijk in je bezit. Ben je er klaar mee? Dan neemt de eigenaar het product weer retour. Deze zogenoemde PAAS-oplossingen zien we in vele markten ontstaan, vaak gedreven door een circulaire missie.

Denk hierbij aan een Reflower, die abonnementen op kunstbloemen aanbiedt, of Peerby waarbij je bijvoorbeeld gereedschap huurt via de buren, of een ‘eigen’ auto van Lynk & Co die je kan delen met vrienden. Niks kopen, geen spullen die staan te verstoffen én je maakt de helpt de wereld een beetje. In veel markten is een dergelijke oplossingen denkbaar en die zullen komend jaar ook meer en meer de markt gaan betreden.

 

 

3. Steeds meer focus op logistieke oplossingen

Het wordt steeds drukker in de straten met busjes, scooters en bakfietsen die onze online bestellingen bij ons thuis brengen. Het aanbod online neemt enorm toe. We bestellen al lang niet meer alleen onze boeken en kleding online, maar ook de worst van de slager en de kaas van de kaasboer komen sinds kort naar ons toe. En we krijgen niet alleen steeds méér bestellingen thuis, maar ook steeds snéller.

De ‘binnen-10-minuten-bezorgd’ scooters zorgen voor meer drukte in de straten, maar ook voor meer vrachtwagens die de lokale depots moeten vullen. En dan zijn er nog de besproken PAAS-oplossingen die met het circulair aanbod producten weer retour komen nemen. Het wordt een drukte van jewelste en het kan dan ook niet anders dat er in 2022 (nieuwe) logistieke oplossingen komen om de platformwereld te voorzien in een efficiëntere bevoorrading en levering aan de consument.

 

 

4. Meer niche-platformen

De grote spelers zoals Amazon, bol.com, Booking, Facebook, ze zijn bijna onontkoombaar, maar hun omvang werkt ook steeds meer tegen hen. Door het (te) grote aanbod, de focus op de snelle transactie in plaats van de beleving en het anonieme karakter, gaat de consument steeds meer op zoek naar het ‘boutique’-aanbod online. Dit biedt partijen met een specialistisch aanbod en expertise een steeds betere kans om online positie in te nemen.

5. Meer curatie

Door het enorme aanbod online ervaren consumenten steeds meer keuzestress of ze zien gewoon door het bomen het bos niet meer. Grote aanbieders weten met hun gepersonaliseerde aanbod op basis van algoritmen al goede stappen te zetten, maar het echte ‘ontzorgen’ doen de specialisten. Whoppah, die geselecteerde tweedehands designmeubelen aanbiedt, vind ik een sprekend voorbeeld.

Al met al wordt ook 2022 vast weer een boeiend jaar voor online platformen. Een jaar volop groei van de gevestigde namen, het ontstaan van nieuwe niche- en curatieplatformen en meer aandacht voor een duurzamer assortiment en efficiëntere logistiek. Ik kijk er naar uit!