Superconnectors

Superconnectors

Tijdens Superconnectors Network presenteren start-ups hun initiatief en stellen ze een moeilijke vraag aan de aanwezige “connectors” om verder te komen met hun business.

In Equals - een co-netwerkomgeving voor vrouwen, waren we met een groep bijeen. Iedereen wilde elkaar verder helpen. Niet pitchen voor investeringen, niet om te winnen, aanwezigen delen hun connecties.

Het is lastig om die ene kritische vraag te stellen waarmee je écht verder komt.
Alexander Broekman heeft mij goed geholpen.

De vraag die ik gesteld heb, blijkt ingewikkeld. Ieder circulair initiatief staat of valt met de retourlogistiek.

Ons proces is nu als volgt:
Drie soorten leveringen.

1. Nieuwe members krijgen een vaas met bloemen uit een doos. Lege doos gaat retour naar de bieb en wordt opnieuw gebruikt.

2. Een wissel, de vaas wordt gewisseld aan de deur en de oude gaat terug in de doos.

3. Bij pauze of opzeggers haalt de bezorger een lege doos bij ons op, waar de vaas in gezet wordt.

Is het gek om lege dozen te vervoeren? Ja, maar een zero waste floral oplossing creëert geen afval, dus ook geen dozen.

Om onze members met een enorme doos op te zadelen, vind ik niet wenselijk. We kunnen niet van onze klanten vragen om deze grote doos te bewaren tot de volgende levering.

Mijn “critical ask” was: kent iemand een logistieke expert of een bedrijf die gespecialiseerd is in circulaire leveringen? Een expert op het retourvraagstuk.

Want eerlijk gezegd durf ik op dit moment geen persberichten te versturen en ook geen marketingcampagne op te zetten omdat we de logistiek niet goed genoeg op orde hebben.

Om gezond te groeien hebben we wel veel nieuwe klanten nodig. De circulaire economie heeft klanten nodig. Van bezit naar gebruik, zonder grondstoffenverspilling.

Ik was dolblij met de service van Your Brand Delivery ism Routigo, waarbij bijzondere leveringen, zoals planten, bloemen, gekoelde maaltijden gebundeld werden en er diverse routes per dag werden gereden. Van den Helder tot onder Rotterdam. Door teruglopend aanbod zijn zij helaas gestopt met de service.

De vervoerder biedt de mogelijkheid om dedicated voor Reflower te rijden, de afstanden zijn alleen zo groot, dat de kosten per boeket tussen de €35 en €45 liggen. Dat is te duur. Klanten betalen €15 per wissel, incl btw.

Ieder circulair initiatief loopt tegen dit probleem aan. Het retour halen van waardevolle producten is in de logistiek een ingewikkelde uitzondering.

We zijn terug bij af. Van een datumkiezer en planningsoftware op de website moeten we nu weer handmatig alle leveringen afstemmen. Klanten ontvangen geen track en trace en weten niet waar ze aantoe zijn.

Het is niet de service die ik wil bieden. Vandaag stappen we zelf in de koets om de mislukte bezorgingen op te lossen. Hoort erbij maar dat is geen goed uitgangspunt om te groeien in 2023.

🧚‍♀️ Eva Bandelj is onze superconnector.

Heb jij een oplossing, connectie of idee. Let me know. Op naar 2023. Keep you posted!
Terug naar blog