Reflower op de Impact Fair: Blijvende bloemen maken indruk

Reflower op de Impact Fair: Blijvende bloemen maken indruk

De recente editie van The Impact Fair in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht stond in het teken van innovatie en duurzaamheid, met Reflower als één van de partners én deelnemers. Met 25 kunstboeketten verspreid over het evenement, bracht de duurzame bloemenbieb letterlijk en figuurlijk kleur in de duurzame wereld.

Een circulair concept in bloei

Reflower, opgericht door Ellyne Bierman, is geen traditionele bloemist maar een vernieuwend abonnementsconcept. Het idee is even simpel als effectief: in plaats van kunstbloemen te kopen die na een tijdje stof verzamelen in een kast, kunnen klanten via een abonnement regelmatig wisselen van kunstboeket. De bloemen worden teruggenomen, gereinigd en opnieuw ingezet - een perfect voorbeeld van de circulaire economie in praktijk.

"We zien dat mensen steeds meer op zoek zijn naar manieren om duurzamer te leven zonder in te leveren op schoonheid en comfort," vertelt Bierman. "Onze kunstboeketten bieden het beste van beide werelden: de schoonheid van bloemen zonder de ecologische voetafdruk van snijbloemen."

Indruk op de Impact Fair

De 25 boeketten van Reflower maakten indruk op de bezoekers van de Impact Fair. Veel bezoekers moesten twee keer kijken voordat ze beseften dat het om kunstbloemen ging. "Dat is precies wat we willen bereiken," lacht Bierman. "We willen laten zien dat duurzame keuzes niet ten koste hoeven te gaan van styling."

The Impact Fair en Stichting DOEN, die zich allebei richten op duurzame en maatschappelijk verantwoorde ondernemingen, bood Reflower de kans om hun verhaal te delen met een publiek dat al geïnteresseerd is in duurzaamheid. "Het leuke aan zo'n evenement is dat je in gesprek komt met mensen die al bezig zijn met bewuste keuzes maken. Dan is de stap naar een bloemenbieb in plaats van wegwerpbloemen een logische," aldus Bierman.

De impact van duurzame bloemen

De traditionele bloemensector kampt met diverse duurzaamheidsuitdagingen, van waterverbruik en pesticiden tot de CO₂-uitstoot van transport. Een kunstboeket heeft een vergelijkbare CO₂-uitstoot als een vers boeket bij productie (ongeveer 4 kg), maar gaat tot 10 jaar mee in plaats van slechts 10 dagen.

Door op The Impact Fair aanwezig te zijn, kon Reflower deze boodschap verder verspreiden. "Mensen realiseren zich vaak niet hoeveel impact een simpele keuze zoals bloemen kan hebben," vertelt Bierman. "Door deze gesprekken te voeren op evenementen als de Impact Fair, hopen we bij te dragen aan een breder bewustzijn."

Toekomstplannen

Na het succes op de Impact Fair kijkt Reflower vooruit naar meer samenwerkingen en evenementen. "We zien dat onze bloemen niet alleen in huiskamers, maar ook op evenementen en in zakelijke omgevingen steeds meer worden gewaardeerd," besluit Bierman. "Door onze bloemen te delen in plaats van te verkopen, maken we samen de wereld een beetje mooier én duurzamer."

Het circulaire concept van Reflower laat zien dat met een beetje creativiteit en ondernemerschap, zelfs de meest traditionele producten kunnen worden getransformeerd naar duurzame alternatieven zonder in te leveren op kwaliteit of schoonheid.

De ontmoetingen met impact makers, sprekers en bezoekers was het allerleukste op de Impact Fair NL

In de Spotlight:

1. Micha van Hoorn en Angelina Anthony Jimenez oprichter en productie van de Impact Fair samen met Timo Krenn van Kartent - leverancier van de meeste stands. Zoals ook de Fair Future standjes van Stichting DOEN

2. Tessel Zandstra en Maartje Bregman van Happy Times (HTM) - maken positieve verhalen over impact makers op hun platformen. Tip: neem een abonnement. Reflower.nl staat de volgende editie op de cover!


3. De winkel van Eloise van Oranje My Lima Lima bestaat volgende week 1 jaar en heeft al zo veel positieve impact gemaakt.


4. Mielo Pouwer van Makii | toy design studio en Sacha Martina 💁🏽♀️ van House of Inclusion

5. Bert van Son van MUD Jeans
- trots dat ik z’n bodywarmer draag!


6. Joyce Lemmens van NoWa. Zoom in op onze oorbellen en ketting. Gemaakt van zilver en goud gevonden in mobiele telefoons.
7. Eindelijk in het echt: Silke Tijkotte van Wilderful . Biologische bloemen. Beeldig!! Bij de stand van Duurzame Dinsdag


8. Jessica den Outer ✊🌳⚖️ van Rechten van de Natuur 💚


9. In de toekomst samenwerken met Blooms out of the Box® met Simon Speelman ☘️☘️☘️


10. Frank van Nederveen van Terre des Hommes Winkels
11. Sabine Ottervanger van FamFam.nl 💚


12. Op de foto voor de Ondernemer - dus er komen gelukkig ook professionele plaatjes


13. Met Mirjam van Dijk die mij helpt om de strategie voor Reflower uit te werken en te vertalen naar een funding aanvraag.


14. Met Jeanette Smiemans en Fleur Groen van reBloom - tandpasta uit een flesje


15. Met Bibi Looijestijn van EcoVolve.nl B-leader, zij begeleid onze aanvraag voor B-Corp



16. Met Nicholas Ninaber van Eijben van Nic&Mic - The Art of Upcycling die in Afrika werkgelegenheid creëert met onder andere onze toffe Flip Flop vazen van gevonden slippers op het strand in Kenia.



17. Interview voor de De Ondernemer en BusinessWise
door Olivier Heimel.



18. Altijd gezellig en goed met Roel Schatorjé 🌳 van MOYU - opschrijfboekjes van Steenpapier.


Tof om productiepartner te zijn van de Impact Fair. Zo veel mensen bij elkaar die positieve business willen doen. Die obstakels zien, maar ervoor kiezen om door te gaan met hun missie en doelstellingen om hun business in te zetten om iets goeds te doen.


Tot volgend jaar! 💚

impactfair fairfuturechallenge changemakeroftheyear stichtingDOEN

Terug naar blog