PaaS met Pasen

PaaS met Pasen

Vrolijk Pasen!

Gelukkig mochten we gele boeketten maken voor National Geographic The Summit in Amsterdam, in Muziekgebouw aan het IJ.

Op Eerste Paasdag vind ik het altijd leuk om iets uit te leggen over het PaaS businessmodel.

PaaS staat voor Product as a Service. In ons geval Flowers as a Service. Het is een van de businessmodellen die hoop op de R-ladder staan.

De R-ladder bestaat uit 10 strategieën voor circulaire economie: Refuse, Rethink, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish, Remanufacture, Repurpose, Recycle en Recover.

Bij een PaaS-model verschuift de focus van het verkopen van producten naar het leveren van diensten.

Klanten betalen voor het gebruik, niet voor bezit. Dit stimuleert producenten om duurzamere, repareerbare producten te ontwerpen die langer meegaan.


In ons Flowers as a Service concept betekent dit dat we geen wegwerpboeketten leveren, maar bloemenabonnementen die regelmatig wisselen en aangepast worden.

De materialen blijven in onze kringloop en worden optimaal hergebruikt.


Zo klimmen we hoger op de R-ladder en maken we samen de bloemenindustrie circulair.🌷♻️

Over deze foto’s:
Op 15 april 2025 vond de tweede National Geographic Summit in Nederland plaats. Het thema van de Summit, The Power of Connection, stond centraal in de gesprekken van internationale experts die het belang van wereldwijde samenwerking benadrukken. Zij laten zien hoe belangrijk verbondenheid is bij het oplossen van grote vraagstukken als klimaatverandering, pandemieën en economische instabiliteit.

De circulaire economie speelt een grote rol in deze vraagstukken. We gaan zuiniger om met grondstoffen. We gaan van bezit naar gebruik.

Deze fundamentele verschuiving in ons economisch denken is niet alleen noodzakelijk voor onze planeet, maar ook een logische evolutie van onze maatschappij.

Eerlijk is eerlijk.
We zitten -met z’n allen - in de Westerse wereld aan de top van de Maslow piramide. Onze basisbehoeften zijn vervuld, we zouden ons kunnen richten op zelfontplooiing én op het welzijn van onze leefomgeving.

En nog steeds waarderen we niet wat we bereikt hebben. Rupsjes nooitgenoeg. Altijd maar meer. Meer kleding, meer spullen, grotere auto’s. Een nieuwe keuken én een nieuwe badkamer.
Dat kan je dus allemaal huren, lenen of gebruiken. Of als je het wil kopen - kies voor tweedehands - tweedekans- pre-owned- pre-loved - second hand- used of gebruikt. Het vergt gedragsverandering van ons allemaal.

De Maslov toppositie brengt verantwoordelijkheid met zich mee: om bewuster te consumeren en circulaire modellen te omarmen die de aarde niet uitputten. Zodat onze kinderen en kleinkinderen én mensen in andere landen in vrede en vrijheid, zonder klimaatrampen en in economische stabiliteit kunnen leven.
Want dat wens ik iedereen toe!

Zoals de Paus vandaag ook zegt tijdens het Urbi et Orbi. Zalig Pasen en bedankt voor die bloemen.

Terug naar blog