Reflower bij de uitreiking van de Marie Claire Sustainable Sisley Award
In oktober 2025 mocht Reflower aanschuiven bij de uitreiking van de Marie Claire Sustainable Sisley Award. Een event dat al jaren duurzame ondernemers in de spotlight zet en laat zien dat duurzaamheid en stijl perfect samengaan.
Vijf inspirerende genomineerden
Dit jaar waren vijf vrouwelijke ondernemers genomineerd die ieder op hun eigen manier systemen veranderen en consumenten inspireren tot duurzamere keuzes:
Mirjam Schmüll - Brokkenmákers
Circulaire economie in de bouwwereld. Mirjam jaagt de transitie aan door concrete projecten waarin bouwmaterialen worden hergebruikt in plaats van vernietigd.
Julie Munneke-Tromp - Tiny Library
Een platform waar ouders baby- en kinderproducten kunnen huren in plaats van kopen. Producten die maar kort worden gebruikt, hoef je niet te bezitten.
Laura Hoogland - Bakers & Bananas
Al 13 miljoen overrijpe bananen gered en omgetoverd tot heerlijke producten. Laura opent binnenkort een fabriek voor bevroren bananenpuree – een ingrediënt dat ontelbare toepassingen heeft.
Lonneke Hendrikx-Westhoff - Loop Biotech
De eerste uitvaartmissen van paddenstoelen ter wereld. Een biologisch afbreekbaar alternatief voor traditionele uitvaarten.
Suzanne Beerings - Swapfiets
Het fietsabonnement dat inmiddels een begrip is. In plaats van een fiets te kopen, neem je een abonnement inclusief onderhoud en service.

De winnaar:
Suzanne Beerings van Swapfiets won de award. Swapfiets heeft laten zien dat het abonnementsmodel op grote schaal kan werken en consumenten kan overtuigen om te kiezen voor gebruik in plaats van bezit.
Maar eigenlijk waren alle genomineerden winnaars. Want ondernemen in duurzaamheid is niet makkelijk. Het vraagt doorzettingsvermogen om gevestigde patronen te doorbreken, budgetten bij elkaar te krijgen en consumenten mee te krijgen in een andere manier van denken.
 De kracht van vrouwelijk ondernemerschap in duurzaamheid
De kracht van vrouwelijk ondernemerschap in duurzaamheid
Opvallend: alle genomineerden waren vrouwen. Toeval? Misschien. Maar het is goed om te zien dat vrouwelijke ondernemers in de duurzaamheidssector steeds meer ruimte krijgen en erkenning krijgen voor hun werk.
Marie Claire speelt hierin een belangrijke rol. Door al jarenlang duurzame ondernemers in de spotlight te zetten – ook al toen duurzaamheid nog niet zo mainstream was – helpt het magazine om deze sector serieus te nemen en te omarmen.
Reflower en het abonnementsmodel
Net als Swapfiets werkt Reflower met een abonnementsmodel. Bij ons huur je kunstbloemen in plaats van ze te kopen. Elk seizoen, of zo vaak als je wilt, wissel je van boeket. Wij zorgen dat de bloemen opnieuw worden ingezet, gereinigd en weer verhuurd.
Het principe is hetzelfde: gebruik in plaats van bezit. Minder spullen, meer variatie, en een stuk duurzamer.
Wil je meer weten over ons bloemenabonnement? Kijk op reflower.nl.
Suzanne Berings is de winnaar van de Smart Sustainable Sisley Award 2026!
Trots stelden we een tijdje geleden de kandidaten voor de Smart Sustainable Sisley Award aan je voor. Jullie hebben massaal gestemd op alle duurzame ondernemers en de grote winnaar is Suzanne Berings, de Managing Director van Swapfiets Benelux dat all-inclusive fietsabonnementen aanbiedt.
:max_bytes(70000)/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F08%2FAQcPoyBdNruiGJ1756204883.png)
Swapfiets
"De drie founders van Swapfiets studeerden in Delft en zagen dat het enorm disruptief is als een fiets stuk is. Je moet een fietsenmaker zoeken, draait op voor onverwachte kosten en zit een tijd zonder vervoer. Dat probleem hebben ze opgelost met het circulaire businessmodel van Swapfiets, waarbij je een all-inclusive fietsabonnement afsluit met gratis reparaties en onderhoud. De oprichters zijn inmiddels vertrokken, maar hun energie, ondernemersgeest en ambitie voel ik nog steeds bij de mensen met wie ik werk."
"Waar concurrenten met een lineair businessconcept het minder belangrijk vinden hoe vaak een fiets voor reparatie terugkomt, is het voor ons belangrijk dat een fiets zo lang mogelijk meegaat. Wij repareren, hergebruiken en recyclen dus zoveel mogelijk onderdelen. Dat maakt ons model erg uitdagend, want we moeten zelfs nadenken hoe een zadel of fietsbel zo lang mogelijk meegaat. Een duurzaam zadel moet bijvoorbeeld uit losse onderdelen bestaan die gerepareerd en gerecycled kunnen worden. Dat bestond nog niet, dus zijn we het nu zelf aan het ontwerpen. We dwingen hiermee ook andere ondernemers in de keten om mee te denken en dat maakt de duurzaamheid van onze werk wijze uniek. De banden en verlich ting hebben we overigens als eerste geoptimaliseerd, want het was de grootste frustratie van fietsers als die stuk gingen. Het duurt heel lang voordat alle onderdelen in een fiets verduurzaamd zijn.
Leukste baan
"Het is een complex proces, maar ik denk dat wij de code gekraakt hebben en daar ben ik heel trots op. We maken echt het verschil en dit is voor mij de leukste baan die ik ooit heb gehad. Ons ultieme doel is een blauwe band in elk fietsenrek. In Nederland is dat al bereikt, maar we zijn actief in acht landen en hebben de ambitie om veel verder te groeien. Hier fietst 80% van de mensen tussen de 16 en 65 jaar, maar in buitenlandse markten kiest maar 20-25% van de bevolking als eerste vervoer voor de fiets."
"We ontdekten ook interessante dingen, bijvoorbeeld dat Duitsers tussen oktober en eind februari nauwelijks op de fiets stappen en dat Parijzenaren en Londenaren liever een sportievere fietshouding hebben dan Nederlanders."
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FzoHbdEvKzzZ6en1760011774.jpg)
Op naar een duurzame wereld
"Het is moeilijk te voorspellen of we de strijd voor een duurzame wereld gaan winnen. Overheden moeten de echt grote stappen zetten om uitstoot te verminderen en de grootste vervuilers terug te dringen. Maar het is belangrijk dat iedereen blijft voelen dat je je steentje moet bijdragen, bijvoorbeeld door duurzame businessmodellen te omarmen. Als we niet samenwerken, ben ik bang dat we geen leefbare planeet achterlaten voor de volgende generatie. Daar maak ik me echt zorgen over."
"Gelukkig kiezen steeds meer mensen voor een product dat meerdere levens leidt en beter is voor onze gezamenlijke toekomst. Hoe meer mensen op de fiets stappen, hoe leefbaarder een stad wordt."
Suzanne wint een beauty-advies en een uitgebreide beauty-consultatie van Sisley en een Sisley-pakket t.w.v. €1.500
 
              