Kunstbloemen bezig aan een sterke opmars

Kunstbloemen bezig aan een sterke opmars

Kunstbloemen bezig aan een sterke opmars. Goed nieuws: de Kunstbloemen Marktmonitor 2023 is gelanceerd. Ik wist niet dat het onderzocht werd, maar fijn dat het onderzoek gedaan is.

1. Belangstelling in kunstbloemen blijft onverminderd groeien.

🌸 Dat merk ik ook. Het website bezoek blijft stijgen. 57.000 bezoekers in 2023. Jaarlijks is totale zoekvolume ongeveer 1.000.000 hits naar kunstbloemen. Dus wij krijgen 5,7% van de zoekers op ons online platform.

2. Maandelijks zijn er 82.000 zoekopdrachten op Google.

🌹 1/3 van het verkeer komt via Google naar Reflower. Daar kunnen we nog beter in investeren.
3. Groeiende populariteit kunstbloemen
🌼 Duurzaamheid ( eindelijk)
🌼 Allergievriendelijkheid ( dat is handig)
🌼 Onderhoudsvrij ( geen vieze vaas, geen goor water, geen weggegooide bloemen)
🌼 Variëteit ( de keuze is reuze)
🌼 Seizoen onafhankelijkheid ( Alle bloemen kunnen altijd!)
🌼 Creatieve mogelijkheden
🌼 Verbeterde kwaliteit ( YES!)

4. Seizoensvariatie. Januari is de topmaand. Augustus en december zijn heel rustig.

🌺 Klopt. Als hebben we in december nog veel evenementen kunnen doen.

5. Roze kunstbloemen het meest gezocht. Daarna wit, goud, zwart (?) en blauw.
Goudkleur en paars zijn de sterkst groeiende kleuren.

💐 De keuze is reuze. Blijvende bloemen, echte kunst!

Meer informatie:
Van Es Marketing Services – Marktdata

Uit de Kunstbloemen Marktmonitor 2023 blijkt dat kunstbloemen bezig zijn aan een sterke opmars. Daar waar menig woondecoratieproduct last heeft van een terugval in de vraag na de corona-piek, blijft de belangstelling in kunstbloemen onverminderd groeien. Roze kunstbloemen zijn het meest in trek, maar voor het lopende jaar is de verwachte procentuele groei het sterkst voor goudkleurige en paarse kunstbloemen.



Kunstbloemen van Deco Star. Foto ter illustratie.

Ten behoeve van de Kunstbloemen Marktmonitor 2023 heeft Marktdata.nl het Nederlandstalige zoekverkeer over kunstbloemen in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op bijna 4 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan kunstbloemen.

Kunstbloemen zijn namaakbloemen die zijn ontworpen en gemaakt om echte bloemen na te bootsen. Ze worden vervaardigd uit verschillende materialen, zoals zijde, plastic, latex, papier, stof, schuimrubber, metaal en meer. Kunstbloemen worden vaak gebruikt als decoratieve elementen in diverse omgevingen, waaronder thuis, op kantoor, bij speciale evenementen en in commerciële ruimtes. De redenen om kunstbloemen te gebruiken kunnen variëren, waaronder duurzaamheid (kunstbloemen vervagen niet en verwelken niet), allergieën (ze veroorzaken geen allergische reacties zoals echte bloemen kunnen doen), en het vermogen om het hele jaar door bloemen in huis te hebben, ongeacht het seizoen. Kunstbloemen kunnen een mooie aanvulling zijn op interieurdecoratie en kunnen in allerlei arrangementen worden verwerkt, zoals boeketten, kransen, tafelstukken en meer. Hoewel kunstbloemen niet dezelfde geur of tactiele ervaring bieden als echte bloemen, hebben ze de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt in termen van realisme en kwaliteit. Hierdoor zijn moderne kunstbloemen vaak op het eerste gezicht moeilijk te onderscheiden van echte bloemen.


Jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume.

Online zoekgedrag naar kunstbloemen
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan kunstbloemen blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks gemiddeld ruim 82.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van kunstbloemen. Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2020 nog 63.000 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 94.000 keer gezocht naar kunstbloemen. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 48% toegenomen. Onderstaand figuur toont de jaarlijkse mutatie van het zoekvolume.


Het zoekvolume nam in het jaar 2021 met 32 procent toe, waarna het zoekvolume in het jaar 2022 met 12 procent steeg. In de eerste zeven maanden van 2023 nam het zoekvolume met 35 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sterke groei van de afgelopen paar jaar is opmerkelijk. Bij veel productgroepen op het gebied van woninginrichting en woondecoratie zien we een daling van het zoekvolume sinds het jaar 2021, welke kan worden toegeschreven aan de corona pandemie. In het jaar 2020 won de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit. In dat jaar nam ook het zoekvolume naar interieurproducten zeer sterk toe. De daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op dieextreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie, oorlog in Oekraïne en de economische onzekerheid in het lopende jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt. Maar met betrekking tot de oriëntatie op kunstbloemen zien we een geheel ander beeld.

Groeiende populariteit kunstbloemen
Kunstbloemen worden steeds populairder. Hiervoor kunnen we de volgende oorzaken benoemen:

Duurzaamheid
Kunstbloemen zijn duurzaam omdat ze niet verwelken of vervagen. Daarnaast komen er geen bestrijdingsmiddelen aan te pas, in tegenstelling tot de meeste gekweekte bloemen en planten. Mensen hoeven ze niet regelmatig te vervangen, waardoor ze ook een kosteneffectieve optie zijn op de lange termijn.

Allergievriendelijkheid
Kunstbloemen veroorzaken geen allergische reacties bij mensen met pollenallergieën of hooikoorts, wat hen aantrekkelijk maakt voor mensen die anders allergisch zouden reageren op echte bloemen.

Onderhoudsvrij
Kunstbloemen hebben weinig tot geen onderhoud nodig. Ze hoeven niet te worden bewaterd, bijgesneden of verzorgd, waardoor ze ideaal zijn voor mensen met een druk leven of weinig groene vingers.

Variëteit
Kunstbloemen zijn verkrijgbaar in een breed scala aan kleuren en stijlen, waardoor ze geschikt zijn voor diverse decoratieve toepassingen en persoonlijke voorkeuren.

Seizoen onafhankelijkheid
Kunstbloemen zijn het hele jaar door beschikbaar en zijn niet afhankelijk van seizoensgebonden bloei, wat betekent dat je altijd toegang hebt tot je favoriete bloemen, ongeacht het seizoen.

Langdurige herinneringen
Kunstbloemen worden soms gebruikt in speciale gelegenheden, zoals bruiloften, omdat ze als herinnering kunnen dienen aan een belangrijke dag zonder te vervagen.

Creatieve mogelijkheden
Kunstbloemen kunnen worden gebruikt in allerlei creatieve projecten, van handgemaakte boeketten tot decoratieve arrangementen en ambachten.

Verbeterde kwaliteit
Moderne kunstbloemen zijn vaak gemaakt van hoogwaardige materialen die er steeds realistischer uitzien en aanvoelen, waardoor ze een aantrekkelijke optie zijn voor wie op zoek is naar een natuurlijke uitstraling zonder de nadelen van echte bloemen.

Ontwikkeling zoekvolume
Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het zoekvolume per maand over de afgelopen vier jaar van alle kunstbloem gerelateerde zoekopdrachten in de Google zoekmachine in Nederland.



In het corona-jaar 2020 schoot het zoekvolume omhoog ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarna zien we dat de piek in het zoekvolume ieder jaar weer iets hoger uitkomt. Op het hoogtepunt, januari 2023, werden er ruim 141.000 gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd op het gebied van kunstbloemen.

Januari topmaand
Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan kunstbloemen over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten gerelateerd aan kunstbloemen over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume in de eerste helft van het jaar boven gemiddeld is. In de maand januari wordt er het meest gezocht naar kunstbloemen. Deze maand vertegenwoordigt 10,8 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden augustus en december wordt er relatief weinig naar kunstbloemen gezocht.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Roze kunstbloemen het meest gezocht
De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

16 Procent van het zoekvolume met aanduiding van een bepaalde kleur heeft betrekking op roze. Op de tweede plaats staat wit met een aandeel van 14,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is goudkleurig, welke 13,6 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Goudkleur en paars zijn de sterkst groeiende kleuren
De kleuren met aanvankelijk een zeer sterk boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume zijn goudkleur, groen en zwart. Momenteel zien we bij paars en oranje de sterkste procentuele groei van het voortschrijdende jaarlijkse zoekvolume. Het zoekvolume van de kleuren roze en groen ontwikkelt zich in het jaar 2023 beneden gemiddeld.

Onderstaand figuur geeft de posities weer van de meest gezochte kleuren aan het eind van het jaar 2022. De grootte van het bolletje van een kleur geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende soort kleur in het online zoekverkeer naar kunstbloemen. Hoe meer een kleur bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in het jaar 2022 (ten opzichte van de andere kleuren). Hoe meer een kleur rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling (versnelling) is van de kleur. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te populairder de kleur aan het worden is qua kunstbloemen. Het figuur toont in feite de kleurentrends van kunstbloemen voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.



De kleuren paars en goud hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de onderscheiden kleuren. Ook zwart, oranje en groen bevinden zich in het kwadrant met positieve vooruitzichten. De kleuren roze en rood bevinden zich juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om de vooruitzichten.

Dit artikel toont slechts een beknopt overzicht uit de Kunstbloemen Marktmonitor 2023 over de algehele ontwikkeling en kleurentrends op het gebied van kunstbloemen in Nederland. Wil je actuele en complete informatie over de oriëntatie van de consument op kunstbloemen? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van materiaalsoorten, kleuren, soorten bloemen en planten, overige productkenmerken en de prijsgevoeligheid? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van kunstbloemen en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 33 pagina’s tellende Kunstbloemen Marktmonitor 2023.

Bron: Kunstbloemen Marktmonitor 2023

Meer informatie
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
tel 0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Terug naar blog