Keynote speaker: Ellyne Bierman van Reflower, de duurzame bloemenbieb

Keynote speaker: Ellyne Bierman van Reflower, de duurzame bloemenbieb

Keynote speaker. Vorige week heb ik 3 presentaties gegeven.

1. Voor de Green Business Club Zuidas om deelnemers aan het circulaire inkoopprogramma te inspireren. Wat zijn circulaire bloemen, hoe werkt de service? Impact, sociaal ondernemen. Zijn er mogelijkheden binnen die organisaties om Reflower, de duurzame bloemenbieb aan te bieden?

Dank Nina van den Berg voor de tijd en aandacht. En de leuke vragen uit de groep.

2. Business Models Inc. - heeft een ING Nederland het programma Duurzame Groeimakers met 13 bedrijven en 30 deelnemers. Voor de module: - Hoe kom je op de cover?- heb ik de groep laten zien, hoe ik op de cover ben gekomen. Lelijkste foto ooit. Heel veel tips gegeven hoe je je merk, product of service onder de aandacht kan brengen.

Dank Marijn Pladet voor de mogelijkheid om dit verhaal te vertellen. Ik hou ervan om de vergelijking te maken tussen ondernemen en mediamerken. Dat spreekt echt aan.

3. STZ (Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen) - in het Franciscus Ziekenhuis in Rotterdam waar duurzaamheidsmanagers van ziekenhuizen hun jaarlijkse duurzaamheidsdag hadden. Van 11:00-12:00 uur heb ik ze verteld over de hobbels en hoogtepunten van sociaal en duurzaam ondernemen.

Dank Valérie Swagemakers, Twan, Marco, Eric, Christianne en Marianne voor de mogelijkheid om alle andere ziekenhuizen te motiveren om de switch te maken naar onze beeldige blijvende bloemen. Maar vooral om ze te enthousiasemerne om de duurzame initiatieven die ze al uitvoeren grootser uit te lichten, want iedere stap richting een duurzamere zorg heeft zo ontzettend veel impact.

Samen met Marco Lagrand van Noordwest Ziekenhuisgroep heb ik geprobeerd om een bloemenbieb ik het ziekenhuis op te zetten. Dat is mislukt. Vooral omdat we vanuit enthousiasme hadden gedacht alvast aan te kondigen dat bezoekers voor patienten ook kunstbloemen in een schattig vaasje konden huren. De krant belde, er werd een interviewafspraak gemaakt, het gesprek ging goed. En het artikel was ook best aardig, maar - de kop ervan was stom. Bloemen in de ban. Voordat er uberhaupt 1 bloem in het ziekenhuis te huur was, was er een mediastorm ontstaan, met duizenden reacties op alle platforms, vooral in de mailbox van de afdeling communicatie.

Een behoorlijke hobbel uit 2024 en tegelijkertijd ook een hoogtepunt. Die mediastorm was de start van een hele reeks aan artikelen over de negatieve impact op het klimaat van de teelt en verkoop van sierbloemen. Dat levert niet direct nieuwe abonnees op het abonnement op kunstbloemen op, het sentiment mbt een bosje verse bloemen verandert.

Dit weekend vertelde ik enthousiast op een feestje aan een onbekende over deze presentaties. Hij zei: ik vind het ook zo vervelend dat wij op kantoor een abonnement op verse bloemen hebben én dat ik dan de bezorger met vaas en bloemen zie weglopen, terwijl ze echt nog mooi zijn. Haha, dacht ik, weer een nieuwe klant. Waar werk je? Bij Lexence op de Zuidas.
Bedankt voor het compliment, dat zijn Reflower bloemen!

Terug naar blog