Investeren in Reflower?

Investeren in Reflower?

Reflower - De Bloemenbieb van Nederland

Wat: Het abonnement op kunstbloemen
Wie: Ellyne Bierman
Daagt uit: De lineaire economie - van bezit naar gebruik
Sinds: 2020
Impact: 1.500+ vazen circulair in omloop bij ruim 600 klanten
Werknemers: 5 werknemers
Website: reflower.nl


Het verhaal

Ellyne Bierman ging trouwen en wilde een prachtige bloemenboog. Maar na één dag ging al dat moois de prullenbak in. Dat voelde zonde. Ze ontdekte kunstbloemen, en  vond de mooiste exemplaren, die zijn erg kostbaar - en het leek haar zonde om veel geld te betalen om vervolgens altijd dezelfde bloemen te hebben staan.

Zo ontstond Reflower: de eerste bloemenbieb van Nederland. Een platform waar mensen hoogwaardige kunstbloemen kunnen huren, en omwisselen wanneer ze erop uitgekeken zijn.

'Ik geloof in het delen van mooie dingen', zegt Bierman. 'Waarom zou je bloemen bezitten als je ze kunt delen? Zo gaan onze bloemen 10+ jaar mee in plaats van 10 dagen.'

Circulair delen sinds 2020

Reflower richt zich op particulieren én bedrijven. De collectie staat bij mensen thuis, maar ook bij ziekenhuizen, bij autodealers, horecazaken, advocatenkantoren en zorginstellingen.

Het bibliotheek-model werkt: klanten betalen een maandelijks abonnement vanaf €20, kunnen hun bloemen omwisselen voor €15 per keer, en hoeven nooit iets weg te gooien. Reflower zorgt voor het ophalen, schoonmaken en opnieuw stylen.

'Het gemak spreekt bedrijven aan. Geen onderhoud, altijd representatief, en het past bij hun duurzaamheidsdoelen', aldus Bierman.

Changemaker van het jaar

Het oudbollige imago van kunstbloemen schudt Reflower af door kwaliteit voorop te stellen en het circulaire verhaal te vertellen. Die strategie werkt: in 2024 won Reflower de Changemaker Impact Award Publieksprijs.

Momenteel zijn er 1.500+ vazen in omloop bij 600+ locaties in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Klanten waarderen vooral de combinatie van mooi én duurzaam.

De uitdaging van circulair ondernemen

Groei is complex in een circulair model. 'We zitten in een spagaat', vertelt Bierman. 'Elk nieuwe klant betekent investeren in nieuwe bloemen en vazen. Tegelijk willen we onze bestaande members goed blijven bedienen. De bibliotheek zit eigenlijk op slot totdat we kapitaal hebben voor uitbreiding.'

Het ophalen, schoonmaken en opnieuw stylen van boeketten is arbeidsintensief. Maar dat is inherent aan écht circulair ondernemen. 'Ik wist dat ik een lange adem nodig had', lacht ze. 'Had alleen niet verwacht dat hij zo lang zou zijn!'

De toekomst

Bierman blijft geloven in haar missie: minder verse bloemen laten telen en weggooien. 'Hoe meer mensen kunstbloemen delen in plaats van bezitten, hoe groter de impact. Daar doe ik het voor.'

Ze zoekt partners en investeerders die begrijpen dat circulair ondernemen anders werkt dan lineaire business modellen. 'Impact maken kost tijd én kapitaal. Maar het is de moeite waard.'

Over de ambitie is ze helder: 'Ik wil dat Reflower dé norm wordt voor bloemen in Nederland. Niet als uitzondering, maar als logische keuze. Delen in plaats van weggooien. Blijvende schoonheid in plaats van wegwerp-geluk.'


Ken je iemand die wil investeren in circulaire business? Of een bedrijf dat mooie bloemen verdient zonder gedoe? Laat het weten: ellyne@reflower.nl.

Terug naar blog