Inspiratie uit de Fashion industrie

Fashion: Leasemodellen, abonnementen en verhuurdiensten in de mode

Retail moet zich voorbereiden op een transitie van verkopen naar serviceverlener en invuller van behoeften. Gedreven vanuit economische, maatschappelijk en praktische motieven staan steeds meer consumenten open voor betalen voor gebruik in plaats van bezit, zo staat in het rapport Retail richting 2030: Retail Rules, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in opdracht van INretail door adviesbureau Q&A. “Netflix en Spotify worden toegepast op retail. Bezit van het product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Autoleasecontracten, het huren van ski's of een abonnement op Spotify zijn bekende voorbeelden,” aldus het rapport. Volgens ABN AMRO is 49 procent van de consumenten enthousiast over het kort huren van producten als alternatief voor kopen.

Een aantal voorbeelden uit de modebranche: Businessmodellen die het concept bezit/eigendom herbekijken.

Betalen voor gebruik in plaats van bezit 
Bezit wordt minder belangrijk voor mensen. Consumenten willen wel toegang tot bepaalde producten of diensten wanneer ze die nodig hebben, maar steeds vaker worden die dan gehuurd of geleend in plaats van gekocht. Delen is vaak niet alleen goedkoper, maar ook duurzamer. Bijvoorbeeld een Mud Jeans leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 7,50 euro per maand gedurende een jaar. Aan het einde van het jaar kan de klant zijn broek bijhouden of inruilen voor een nieuw paar. Mud Jeans hergebruikt de grondstoffen. In elke broekzak van een nieuwe jeans zit een retourovereenkomst, waarbij de klant belooft de jeans nooit weg te zullen gooien als vuilnis, maar altijd als katoen zal blijven zien. Op die manier krijgen ze ook alle verkochte broeken bij terug om te shredden en vervolgens te gebruiken voor het maken van nieuwe Mud Jeans. Mud heeft in mei 2019 voor het eerst een Impact Rapport uitgebracht. 


Kledingbibliotheek Lena

Bij LENA the fashion library kun je kleding lenen én kopen uit een hoogwaardige collectie van opkomende designers, duurzame labels en de mooiste vintage en unieke preloved items. Lena is een mengvorm van een bibliotheek en een damesmodewinkel. Lena ging eind 2014 van start aan de Westerstraat in Amsterdam. Nederland heeft nog een bieb: De Kledingbibliotheek, in 2014 opgericht in Utrecht. 

Bron: Fashionunited