Inspiratie:
Vandaag lees ik onderstaand manifest in een nieuwsbrief van PIM. En dat raakt me. Marketeers zijn cruciaal in het aanleren van nieuw consumentengedrag. En we hebben nieuw gedrag nodig. We zijn verslaafd geraakt aan spullen en daar moeten we vanaf. Wat is het alternatief? Zijn er wel alternatieven? Ik wil zo graag dat onze kinderen en kleinkinderen onbekommerd op onze aarde kunnen leven, maar dan moeten wij nu wel veranderen. Nieuw gedrag aanleren. Anders denken over gebruik en bezit. Grondstoffen beter waarderen. De kosten van de aarde toekennen aan producten, zodat we voor impact gaan betalen. En als grondstoffen duurder worden, wordt recyclen interessanter. En nog beter zou het zijn als we hergebruiken of minder kopen. Alternatieven zijn er. Steeds meer, steurt interessanter. Maar een circulaire economie? Zo ver zijn we nog lang niet. Als marketeers samen een manifest opstellen om meer betekenisvolle impact te maken met marketing, dan deel ik dat dolgraag, want goed voorbeeld doet goed volgen.
ZO MAKEN WE BETEKENISVOLLE IMPACT MET MARKETING
Het Marketing Manifest is een initiatief van: PIM, DDMA, Platform Klantgericht Ondernemen, NIMA, MOA, ADCN, VIA en MWG.
IMPACTDOELEN
Dit is de tijd voor marketeers om betekenisvolle impact te maken. Want marketing reikt verder dan reclame. Draagt bij aan innovatie. Draagt bij aan groei en ontwikkeling. Draagt bij aan oplossingen van maatschappelijke vraagstukken.
Daarom dit manifest. Geschreven voor en door marketeers. Dat in tien doelen, verdeeld over drie impactzones, verduidelijkt waar wij voor staan en waar wij voor gaan. En waarom marketeers nodig zijn als regisseurs van waarde. In de maatschappij. In de markt.
En ook in jouw organisatie.
MAATSCHAPPIJ:
1. Leef je standpunt
Mooi, de maatschappelijke issue waaraan jij je als merk verbindt. Maar laat het niet bij mooie woorden alleen. Ga je purpose actief en positief leven en uitdragen. Ga het waarmaken. Binnen en buiten je kantoor. Opdat de wereld er ook echt beter van wordt.
2. Wees kleurrijk
Stimuleer gelijkwaardigheid, inclusie en diversiteit. Weerspiegel de maatschappij. In je producten, diensten en communicatie. En in de samenstelling van je teams. Dat maakt je organisatie inclusiever, creatiever en succesvoller.
3. Omarm de aarde
Reduceer verspilling. Ontwerp klimaatvriendelijke producten en diensten. En bevorder circulair en verantwoord consumentengedrag.
MARKT:
4. Groei samen
Je bent er niet alleen voor de klant, maar om waarde te creëren voor al je stakeholders. Van medewerkers tot leveranciers, van politiek tot partnerships: je hebt elkaar nodig. Help elkaar. Om samen beter te worden.
5. Blijf bij de basis
Laat je niet gek maken door de allerlaatste hypes. De klassieke marketing P’s blijven de pijlers van je merkstrategie en nieuwe businessmodellen.
6. Digitaliseer voor vermenselijking
Technologie is geen trucje, maar een middel om je mensgerichtheid te verhogen. Gebruik data en insights in het belang van je publiek. Voor het creëren van persoonlijker en betere merkervaringen.
ORGANISATIE:
7. Blijf leren
Ontwikkel en borg de juiste tools en competenties. Blijf jezelf verbeteren. Ga toekomstgedreven om met talent, kennis en vaardigheden. Ben klaar voor wat komt. Nu en straks.
8. Inspireer je organisatie
Verspreid je boodschap door de hele organisatie. Van sales en HR tot financiën en service. Inspireer, motiveer en verbind. Zorg ervoor dat iedereen die filosofie kent en leeft. Opdat die klopt. Maak van iedereen een marketeer.
9. Organiseer beweging
Cultiveer waardecreatie en optimalisatie. Want het kan altijd beter of anders. Formeer wendbare teams. Ga experimenteren. Leer van elkaars fouten en bloei.
10. Toon je waarde
Vertel wat je opbrengt als je invloed wilt. Maak je groei meetbaar. Verhelder je financiële en maatschap- pelijke impact. En ver- duidelijk wat je zelf voor
de organisatie waard bent.
Stefan Harzevoort, co-auteur van het manifest en PIM-bestuurslid, licht toe: ‘Iedereen in het marketingvak is het erover eens dat we betekenisvolle impact kunnen en willen maken. Daarom staan in het manifest 10 actiegerichte doelen. Het vinden van een balans blijkt steeds weer belangrijk: tussen focus op de klant en op andere stakeholders, tussen innovatieve technieken en bewezen pijlers, tussen korte en lange termijn. Iedereen heeft daarin een eigen visie. Toch bleek bij het tot stand komen van het manifest vooral dat er veel is dat ons bindt en dat we samen het verschil kunnen en willen maken.’
KOM IN ACTIE
Toets jezelf en je organisatie op de tien doelen
uit dit manifest. Download en daag het manifest uit. Omarm het of scherp het verder aan vanuit je eigen belofte.
Deel het via #MarketingManifest