Uit de recent gepresenteerde Monitor Duurzaamheid van ABO AMRO - tweede kwartaal 2020 - blijkt dat consumenten meer overtuigd raken van ‘product -as-a-service’-diensten ( PaaS). Ze zien in de transitie naar een circulaire economie een grotere rol voor zichzelf. Aanbieders van PaaS verwachten een verdere toename van het bewustzijn. Dat de consument in de duurzame transitie een grotere een rol voor zichzelf ziet, is goed nieuws.
In een circulaire economie staat behoud van waarde centraal: grondstoffen, materialen en producten worden zo lang mogelijk hergebruikt en de impact van de economie op de natuur wordt tot een minimum beperkt. Vorig jaar verwachtte de helft van de consumenten de komende vijf jaar bij te gaan dragen aan de circulariteit, in de jongste Monitor Duurzaamheid is dit opgelopen naar 70 procent.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau I&O Research blijkt dat veel Nederlanders de coronacrisis als een kans zien voor een duurzamere economie. De huidige problematiek zet ze aan het denken over hoe de samenleving en economie zijn ingericht en hoe dit in de toekomst anders kan.
|