Uit: FD Persoonlijk op 17-10-2020 door Jasperien van Weerdt
Abonnementen op zaken als kleding, parfum en maaltijden waren al in opmars, maar sinds de coronacrisis is de vraag nog verder toegenomen. Gemak dient de mens. Maar in sommige gevallen betaal je daar ook een extra prijs voor.
Wie wil, kan als een kluizenaar door het leven gaan. Vrijwel alles is online te koop. Voor de meeste spullen die we dagelijks gebruiken kun je zelfs een abonnement afsluiten, zodat je er geen omkijken meer naar hebt: tandenborstels, scheermesjes, wc-papier, kleding, boeken, olijfolie, maaltijden, snacks voor honden, parfum, bloemen, kunst of speelgoed … Zelfs voor een bed en designmeubelen hoef je de deur niet uit. Even aanklikken wat je wilt hebben en dan kun je het voor een vast maandbedrag gebruiken zo lang je wilt.
Deze dienstverlening was al in trek, maar de coronacrisis heeft de vraag naar abonnementen verder aangewakkerd. Neem de maaltijdbox, waarbij een doos met verse ingrediënten en bijpassend recept wordt thuisbezorgd. Volgens transactiedata van ABN Amro stegen de bestedingen aan maaltijdboxen in april met 87% op jaarbasis. De lege schappen, de behoefte andere mensen te mijden en het gemak waren volgens de bank de belangrijkste redenen.
Maar ook na de versoepeling van de lockdown zit de vraag naar maaltijdboxen nog in de lift. Economen van ABN Amro verwachten dat dit voorlopig zo blijft, nu veel consumenten eenmaal het gemak van virtueel winkelen hebben ervaren.
Ook Parfumado doet goede zaken. De aanbieder van parfumabonnementen zag de omzet sinds de corona-uitbraak met 300% toenemen. Volgens medeoprichter Floor van Rooy is dat voor een groot deel te danken aan de tijdelijke sluiting van veel parfumerieën. ‘Consumenten waren aangewezen op onlineverkopen. Dat verlaagde de drempel om in te stappen.’
Mei Ling Tan, oprichter van House of Einstein, dat in 2012 de kledingbox in ons land introduceerde, signaleert eveneens een enorme aanwas van nieuwe klanten; met name 45-plussers. ‘Zij hebben door de lockdown de overstap naar online gemaakt. Wij bieden social distance, maar wel met persoonlijke service.’ Haar box is eenmalig en als abonnement af te nemen.
Volgens Harry Bijl van InRetail,brancheorganisatie van mode-, sport- en woonwinkels, past de behoefte aan een box of abonnement in een brede trend. ‘Veel mensen hebben het druk, maar willen wel leuke producten hebben. Retailers voorzien met deze dienstverlening in een behoefte. Ze willen het kopers makkelijk maken: inspireren, informeren, helpen een keuze te maken.’ Dit betekent overigens niet dat kledingboxen reguliere winkels zullen vervangen, zo verwacht hij. ‘Bedrijven maken onderscheid tussen verschillende typen klanten, die op verschillende manieren winkelen.’
Een risico van abonnementen is dat je er ongewild aan vast kunt zitten, omdat je ze vergeet op te zeggen. Volgens het Nibud, het instituut voor budgetvoorlichting, ziet 44% van de Nederlanders weleens een lopend abonnement over het hoofd, omdat dit automatisch wordt geïncasseerd. ‘Veel mensen hebben verschillende abonnementen, maar staan daar niet bij stil. Dat is jammer, want het zijn wel maandelijks terugkerende kosten, die bij elkaar opgeteld behoorlijk kunnenaantikken’, zegt woordvoerder Karin Radstaak.
Geen funshoppers
Volgens haar is gemak vaak de belangrijkste reden voor consumenten om een abonnement af te sluiten. Ook Tan merkt dat klanten het fijn vinden als alles voor hen wordt geregeld. ‘Het zijn geen funshoppers, maar ze vinden het wel belangrijk er goed uit te zien.’ Daarnaast zijn haar klanten ook op zoek naar variatie. ‘Ze willen uit hun comfortzone worden getrokken.’
Dit geldt ook voor Marco Aarnink (35), oprichter van drukplatform Print.com en klant van House of Einstein. ‘Natuurlijk speelt tijdsbesparing een rol. Ik hoef niet zelf op zoek te gaan naar kleding en dat is prettig. Maar ik vind het ook leuk verrast te worden. Ik krijg vaak items opgestuurd die ik zelf niet uit het rek zou halen, zoals een blouse met een bijzonder motief of een broek van een merk dat ik nog niet kende.’
Nieuwe dingen uitproberen was ook voor Martijn van der Meij (30), grondstoffenhandelaar uit Amsterdam, een belangrijk motief om lid te worden van Parfumado. ‘Ik gebruikte al jarenlang hetzelfde parfum en het leek me leuk om op een laagdrempelige manier nieuwe geuren te ontdekken. Inmiddels heb ik al zeven verschillende parfums ontdekt die ik lekker vind, voor verschillende gelegenheden en seizoenen.’
Kipstoof met verveine
Beiden merken dat de spullen die ze ontvangen steeds beter aansluiten bij hun smaak. Dat komt doordat de aanbieders slim gebruik maken van alle klantendata, zoals orders, retouren en beoordelingen. ‘We geven tips op basis van onze analyse van de bestellingen’, licht Van Rooy toe. ‘We weten bijvoorbeeld dat een klant die van parfum A houdt, vaak ook parfum B lekker vindt. En als iemand minder gecharmeerd is van een geur, vragen wij naar de redenen, zodat we een goed advies kunnen geven.’
House of Einstein heeft zelfs speciale software ontwikkeld waarmee kan worden voorspeld welke kleding past bij een specifiek klantprofiel. ‘Hierdoor kunnen onze stylisten steeds betere keuzes maken, waardoor minder kleding retour gaat en de klanttevredenheid groeit.’ Ze verwacht overigens niet dat algoritmen het selectieproces volledig zullen overnemen. ‘Er zal altijd een menselijke hand nodig zijn, want mode is ook emotie. En we willen de klanten blijven verrassen. Dat kan een algoritme niet.’
Al dat gemak heeft natuurlijk wel een prijs, zou je zeggen. Toch is House of Einstein niet duurder dan een gewone winkel, stelt Tan. ‘We investeren weliswaar in stylisten, maar hoeven geen duur pand op een A-locatie te huren.’
Een maaltijdbox is wel prijziger dan wanneer de ingrediënten los worden gekocht in de supermarkt. Neem bijvoorbeeld het menu ‘kipstoof met verveine, zoete dumpling, snijbonen en rode rijst’: voor vier personen moet bij maaltijdboxleveranicer De Krat €21 worden afgerekend. Vergelijkbare ingrediënten in de supermarkt kosten €13: 42% minder. Een voordeel van een maaltijdbox is wel dat geen voedsel wordt verspild omdat alles in afgepaste hoeveelheden wordt geleverd.
Soms duurder uit
De parfums van Parfumado zijn, afgemeten naar volume, soms duurder dan losse flessen. Een flacon van 8 milliliter kost €15. Voor een fles Molecule 01 van Essentric Molecules bijvoorbeeld, moet omgerekend naar 8 milliliter in de winkel €11 worden neergeteld: een verschil van zo’n 36%. Maar er zijn ook exclusievere parfums in het assortiment, waarmee je bij Parfumado juist voordeliger uit bent. Zo betaal je daar voor het duurzame merk AER omgerekend minder dan de helft. Daar komt nog bij dat de flacons een travelsize-formaat hebben, waardoor je niet met een grote fles blijft zitten als de geur niet bevalt of als je wilt overstappen naar een ander parfum.
Voor grondstoffenhandelaar Van der Meij is het geen probleem om voor sommige parfums wat meer te betalen. ‘Ik vind het interessant om nieuwe parfums te ontdekken. Daar heb ik zeker wat extra’s voor over.’
Parfumado: Ontdek iedere maand een merkparfum naar keuze
Bellobox: De Bellobox maakt uw hond verwennen gemakkelijk. Onze kwaliteitssnacks zijn aangepast aan de behoefte van uw hond en daardoor het ideale verrassingspakket
Homespring.co: Met een meubelabonnement van Homespring krijg je designer meubels voor een vast laag bedrag en bepaal je later of je het wilt houden, ruilen of kopen.
Scooterabbo:Hetzelfde als een telefoon abonnement, maar dan voor je scooter. Jij rijdt op een hagelnieuwe scooter en laat de service en het onderhoud aan ons over. Alles voor één vast bedrag per maand, zorgeloos. Pech? De ANWB staat 24/7 voor je klaar. zodat jij gewoon je kilometers kunt maken. Wel zo makkelijk.
BlueMovement: Huur Bosch producten voor een laag bedrag per maand. Een abonnement op een duurzaam huishouden.
House of Einstein: De Persoonlijke kledingbox voor mannen. Ontvang een persoonlijke kledingbox, afgestemd op je wensen en maten. Betaal achteraf, alleen voor de items die je leuk vindt.
de Krat: Producten van kleine Nederlandse boeren en telers direct op jouw bord? Zonder tussenkomst van supermarkten? Supervers, lekker en zonder zorgen aan tafel. De Krat heeft korte lijnen met haar leveranciers.
Thuisbezorgd in heel Nederland.