De Werkstudent / Interview

De Werkstudent / Interview

Uit het interview met Uitzendburo De Werkstudent met tips voor startende ondernemers.

Mijn doelstelling is om de klimaatimpact van verse bloemen te verkleinen. Als er minder verse bloemen ingevlogen worden uit verre landen of gekweekt worden in de kas met pesticiden, water en energie, dan scheelt dit enorm veel CO2 uitstoot.

Zo lijken snijbloemen groen maar vaak zijn ze verre van duurzaam. Blijvende bloemen worden eenmalig geproduceerd en gaan daarna lang mee. Alleen ben je op een gegeven moment wel uitgekeken op steeds dezelfde bloemen vandaar de start van mijn bloemenbieb.

Ik vind het belangrijk om alternatieven voor een duurzamere wereld op een positieve, enthousiaste manier in de markt te zetten. Zo vinden consumenten het leuk om mee te doen, kost het ze weinig moeite om gedrag te veranderen en maken we samen een positief impact op het klimaat. Het grootste Reflower succes is dat er ruim 200 members al meedoen en in 2021 is er al ruim 25.000 kg CO2-uitstoot bespaart.

Tips voor startende ondernemers
Mijn eerste tip is om vooral in het begin processen zelf te beheren. Je komt er dan achter wat je leuk vindt om te doen en wat je bijvoorbeeld helemaal niet kan. Zo heb je niet al te veel investeringen nodig om te starten.

Ook wil ik als tip meegeven om een specialist in het vak te ontmoeten. Zo ben ik in contact gekomen met Marion van der Mast. Door haar jarenlange ervaring met kunstbloemen maakt zij de meest schitterende boeketten. Zij helpt mij met de inkoop en het samenstellen van de boeketten. Voor deze samenwerking ben ik erg dankbaar en dit raad ik iedereen aan.

Sta zelf ook in contact met je klanten. Bij Reflower bezorg ik namelijk alle bloemen zelf. Dit is tijdrovend maar wel erg waardevol, vooral in het begin. Op deze manier leer je je klanten beter kennen en bouw je samen een band op.

Zo vraag ik altijd persoonlijk aan mijn klanten hoe ze Reflower gevonden hebben, mag ik huizen van binnen zien, vraag ik naar wat ze doen in het dagelijks leven en naar hun belevingswereld. Iedere dag leer ik van de overwegingen, acties en motieven van mijn klanten. Daar kan geen marktonderzoek tegenop.


https://lnkd.in/eaBdUYRv

Dank Myrna Ruhulesin
Terug naar blog