BNR Baanbrekende Businessmodellen: Een abonnement of toch gewoon losse verkoop?

BNR Baanbrekende Businessmodellen: Een abonnement of toch gewoon losse verkoop?

Baanbrekende Businessmodellen 31 jan36 minuten

Eén product, twee businessmodellen. Reflower biedt een abonnementsdienst voor kunstbloemen, Flower Artist verkoopt ze als losse boeketten. Podcast:

Ellyne Bierman richt zich met haar product-as-a-service model op het verduurzamen van de bloemensector. Vanaf 20 euro per maand kunnen klanten een kunstbloemenboeket huren. Ze hebben de mogelijkheid om ze te wisselen voor een nieuw boeket, tegen een tarief van 15 euro per wissel. Momenteel is de dienst alleen beschikbaar in de Randstad, maar Reflower wil snel uitbreiden naar andere delen van Nederland. De kunstboeketten staan onder meer bij bedrijven, op gemeentekantoren, ziekenhuizen en bij de mensen thuis.

 


Flower Artist

Sabrina de Bruin is van Flower Artist. Zij heeft een eigen atelier in Heemskerk en verkoopt de kunstboeketten verder nog via de webshop. Daar hangt wel een prijskaartje aan, variërend van 225 euro tot bijna 1.000 euro. Maar waar gewone bloemen het maximaal een dag of vijf uithouden, blijft dit product jarenlang van dezelfde kwaliteit. Haar klanten kiezen vooral voor levensduur en gemak.

Over kunstbloemen

Kunstbloemen zijn imitaties van echte bloemen, gemaakt van verschillende materialen zoals zijde, plastic, papier, of andere synthetische stoffen. Ze vaak gebruikt als decoratie in huizen, kantoren en bij evenementen. Kunstbloemen hebben verschillende voordelen ten opzichte van echte bloemen. Ze verwelken bijvoorbeeld niet en hebben geen water of zonlicht nodig, waardoor ze lang meegaan. Ook zijn ze onderhoudsvriendelijk. Kunstboeketten worden steeds populairder als duurzamer alternatief voor echte bloemen.

 


Mede mogelijk gemaakt door

Terug naar blog