HET ABONNEMENT OP KUNSTBLOEMEN

Reflower Crowdfund

Reflower zoekt 500 mensen die €300 willen investeren in de duurzame bloemenbieb om te groeien naar 1.000 leden in 2022. Reflower is het abonnement op kunstbloemen. 

Deze Flowers-as-a-Service is een circulair alternatief voor verse bloemen. Het is gemakkelijk, afwisselend en duurzaam. Op naar zero waste, minder klimaatimpact & CO2-reductie. Er is geld nodig om voor de nieuwe leden kunstbloemen en vazen te kopen. Help Reflower groeien en investeer!

Reflower Toekomst
In 2025 is Reflower de landelijke circulaire bloemenbieb met 10.000 leden die elke maand van een andere blos beeldige blijvende bloemen genieten. Reflower wil onafhankelijk blijven en zelfstandig een groeistrategie uitrollen. Het jaardoel voor 2022 is 1.000 leden en een jaaromzet van €250.000. In 2023 groeit het bedrijf door naar 3.500 leden met een omzet van €750.000. Dan openen we een bloemenbieb in Haarlem en het Gooi. In 2024 is de doelstelling 7.500 leden met een omzet van €2.5 miljoen met extra bloemembiebs in Utrecht, Rotterdam en Den Haag . In 2025 worden er nog 2.500 klanten aan het bedrijf toegevoegd zodat er 10.000 leden een abonnement afsluiten met een omzet van €3.5 miljoen, met extra punten in Arnhem en Breda.

Jaardoel 2022
Met behulp van de Reflower Crowdfund willen we €250.000 ophalen via Crowdaboutnow om bloemen en vazen te kunnen inkopen om te groeien naar 1.000 leden, om zo sneller te kunnen uitbreiden binnen Amsterdam, Amstelveen, Haarlem en het Gooi. Per 1-3-2022 start de groei van 250 naar 1.000 klanten, 150 leden per maand. Dat kost €20.000 per maand voor het samenstellen van nieuwe vazen en blijvende bloemen.

Door actief de markt te blijven bewerken en de verschillende doelgroepen heel gericht te benaderen zijn we in staat om het aantal leden fors uit te breiden.

Heb je vragen over de Reflower Crowdfund? 
We hebben de meest voorkomende vragen proberen te beantwoorden.

Hieronder de informatie zoals die vermeld staat op het Crowdfund Platform Crowdaboutnow.

1. Over Reflower

Ellyne Bierman richtte in januari 2020 de duurzame bloemenbieb Reflower op. De bedrijfsmissie is om met kunstbloemen een beeldig alternatief te bieden voor verse bloemen, zodat er minder verse bloemen worden ingevlogen en verkocht. Met haar ‘Flowers-as-a-Service’ neemt ze deel aan de circulaire economie, met kunstbloemen in de hoofdrol: van bezit naar gebruik, op naar zero waste en structurele CO2-reductie.

Reflower biedt een abonnement op kunstbloemen aan. Leden sluiten voor 20 euro per maand een abonnement af en kiezen op de website een vaas met bloemen uit, die op afspraak wordt bezorgd. Uitgekeken op de bloemen? Een nieuw boeket is snel besteld en bezorgd. Iedere wissel kost 15 euro. Zo maakt Reflower het simpel om gebruik te maken van een duurzamer alternatief voor iets moois en vrolijks in huis.

 

1a.Het begin

Ellyne Bierman: 'Tijdens ons huwelijksfeest stond er een prachtige bloemenboog in de tuin die na het feest werd weggegooid. Ontzettend zonde. Die bloemenboog heb ik nagemaakt met kunstbloemen, toen kwam ik achter drie inzichten:

1. De kwaliteit van kunstbloemen is zeer uiteenlopend.
2. Echte mooie zijden bloemen zijn heel kostbaar.
3. Het is saai om altijd dezelfde bos bloemen op tafel te hebben staan.

Vandaar dat ik het idee van "samen blijvende bloemen delen" heb uitgewerkt tot de duurzame bloemenbieb. Het initiatief draagt bij aan de circulaire economie en het zet consumenten aan tot een duurzamere levensstijl. Daar ben ik trots op.'

Reflower heeft al voor aardig wat opschudding gezorgd. Ruim 250 leden genieten iedere maand van de blijvende bloemen. Het aanbieden van een kunstbloemen-abonnement aan particulieren en kantoren via het online platform heeft een nieuwe markt aangeboord. Natuurlijk krijgen we vaak de vraag: hoe kan het dat plastic bloemen duurzamer zijn dan echte bloemen? Het antwoord is simpel, plastic en kunststof zijn fantastische uitvindingen, zolang je het maar niet weggooit en steeds opnieuw gebruikt. Blijvende bloemen zijn vele malen duurzamer dan het telkens opnieuw telen en/of in laten vliegen van verse bloemen. De sierteelt-industrie, 7 miljard euro omzet per jaar, is door pesticiden, gas- en watergebruik een vervuilende industrie.

 

 

1b. Na de test komt groei

Na een succesvolle testperiode in Amsterdam wil Reflower volgend jaar groeien van 250 naar 1.000 leden, om zo meer mensen blij te maken met de bloemenservice en meer positieve klimaatimpact te realiseren. De doelstelling is om in 2025 aan 10.000 leden te bedienen in Nederland. In deze eerste groeifase willen we onze leden, ambassadeurs en duurzame koplopers vragen te investeren in onze groei - met rendement én mooie beloningen. Om als koplopers de circulaire economie samen verder te ontwikkelen.

 

 

Om nieuwe leden blij te maken met de blijvende bloemen in bijpassende vazen is er geld nodig. Reflower koopt de mooiste natuurgetrouwe bloemen in, die zijn kostbaar. Ieder boeket dat wordt geschikt voor de bloemenbieb is handgemaakt en uniek.

Reflower zoekt 500 investeerders die €300 willen investeren om tot het doelbedrag van €150.000 te komen.

Wil je meer investeren? Heel graag. Het bedrag wordt 2,5 jaar (30 maanden) geleend en terugbetaald in 2024 in 2 termijnen met een rentepercentage van 3%.

 

1c. Het team

Ellyne: 'Ik werk fulltime om het bedrijf te laten groeien en de leden blij te maken met de bloemen. De werkzaamheden zijn uiteenlopend; van inkoop tot bezorging, van financiële zaken tot klantenservice. Door jarenlange ervaring bij grote uitgeverijen als Brand Manager/ Marketing Manager weet ik veel van abonnementen, het maken van content, PR, branding, marketing en communicatie. Per maand groeit het aantal leden organisch met tien tot twintig procent. Er worden maandelijks vijftig à zestig nieuwe boeketten door Marion van der Mast samengesteld. Zij heeft een unieke reputatie op het gebied van zijden bloemen en ze is eigenaar van Silkbloom. Rebecca van Zuylen is verantwoordelijk voor logistiek, planning en uitvoering. Verder werken we met een aantal freelancers die ondersteuning bieden op marketing, fotografie en communicatie.'

 

 

Op dit moment staan ruim 350 vazen met boeketten op verschillende plekken in Amsterdam: op keukentafels maar ook op de bar, een balie, in een museum of wachtkamer. ‘Blijvende bloemen samen delen’, is het motto van Reflower. Dat heeft impact. Elke bos verse bloemen - niet ingevlogen of geteeld - scheelt minimaal 4 kilo CO2 uitstoot (bron: Milieucentraal) en wordt niet weggegooid. Reflower realiseert per maand een CO2-reductie van 2.500 kilo en 500 kilo minder bloemenafval. En dit is nog maar het begin!

 

2. Wat is het plan?

Om de bloemenbieb sneller te laten groeien, is er meer geld nodig om kunstbloemen en vazen te kopen. De gemiddelde waarde van een vaas met blijvende bloemen is driehonderdvijftig euro. Na een jaar in de roulatie levert de combinatie rendement op. De bloemen worden zo lang mogelijk ingezet. De verwachting is dat kunstbloemen minimaal zeven jaar mooi genoeg blijven om te verhuren, maar er zitten al bloemen in de collectie die vijftien jaar oud zijn. Als iedereen er zuinig op is, blijven de bloemen eindeloos mooi. Dat is belangrijk in de circulaire economie, want hoe langer onze producten op waarde geschat worden, hoe minder klimaatimpact.

 

Er ligt een uitgebreid plan om te groeien van 200 naar 1.000 leden in 2022 om daarna met de expertise van Tom Orrow op te schalen naar landelijke dekking.

 

2022 1.000 leden
2023 3.500 leden
2024

7.500 leden 

2025

10.000 leden

 

 

3. Waar staat Reflower nu?

Sinds de vliegende start heeft Reflower maandelijks een gemiddelde groei van tien procent laten zien. In november 2021 was de omzet achtduizend euro. De testfase is zeer succesvol afgerond. Het online platform draait goed. Er is een pand gehuurd waar de eerste echte bloemenbieb huist. Naast particulieren (60%), sluiten zich ook steeds meer zakelijke klanten ( 40%) van uiteenlopend formaat aan, zoals kantoren, musea, winkels, restaurants en schoonheidssalons.

 

De innovatieve oplossing is al vaak erkend. Een greep: Top 15-deelname aan de ASN Wereldprijs; Trouw Duurzame 100; een eervolle vermelding bij de Sustainability Brand Index; Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar van de Ondernemer; Viva400; deelname aan GO!-NH accelerator, het impactprogramma Boost je Buurt van de Gemeente Amsterdam en de sociaal ondernemen-opleiding van Qredits. Reflower is aangesloten bij Social EnterpriseNL.

 

Reflower komt geregeld langs in de media, van de Libelle tot Linda en in alle landelijke kranten. In de zakelijke media is er over geschreven van Adformatie tot de Ondernemer. Bloem & Blad, het magazine van de sierteeltindustrie, besteedt aandacht aan Reflower en de circulaire economie. Het leukste was een item in het RTL-programma EditieNL. Dat zorgde voor veel bekendheid.

 

De Reflower Crowdfund draagt bij aan de vergroting van de naamsbekendheid en het aantal ambassadeurs. Het is de doelstelling om de leden, volgers en geïnteresseerden te betrekken bij de ontwikkeling van Flowers-as-a-Service en hen tot Reflower Ambassadeur te maken en te ontmoeten op de Reflower Crowdfund Borrel. Er zullen daarna meer inspirerende events volgen.

 

 

4. Waar wordt de financiering voor gebruikt?

Voor de eerste grote stap naar 1.000 leden zijn er 500 extra boeketten en vazen nodig om de bloemenbieb te vullen.

500 x €300 = €150.000. De rest van de kosten om te groeien en nieuwe leden te werven worden gefinancierd uit de maandelijkse opbrengsten van de abonnementen en wissels.

 

 

5. Hoe kan je helpen en wat krijg je ervoor terug?

Wil je bijdragen aan de ontwikkeling van Reflower, om dit circulaire initiatief te laten groeien?

Reflower zoekt 500 investeerders die €300 willen uitlenen om tot het doelbedrag van €150.000 te komen.

 

 

Wil je meer investeren? Heel graag. We lenen het bedrag 2,5 jaar (30 maanden) en betalen in 2024 in 2 termijnen terug met een rentepercentage van 3%.

 

 

5a. Wat krijg je ervoor terug?

Het geleende bedrag wordt in twee termijnen in 2024 terugbetaald met 3% rente. Daarnaast zijn er mooie beloningen voor de ambassadeurs. Iedere vaas die toegevoegd wordt aan de bloemenbieb zal een gekozen naam van de investeerder krijgen.

€150  Uitnodiging Reflower Crowdfund Borrel
€300 3 weken Reflower Proef t.w.v. €15 + Crowdfund Borrel
€500

Return to Sender vaasje met blijvende bloemen t.w.v. €35, Crowdfund Borrel, Reflower Proef t.w.v. €15

€1.000

2 maanden Reflower t.w.v. €70, RTS vaasje met blijvende bloem t.w.v. €35, Crowdfund Borrel

€5.000

6 maanden Reflower t.w.v. €210, Return to Sender vaasje met blijvende bloemen t.w.v. €35, Crowdfund Borrel

€10.000

Reflower boottocht met bubbels en bloemen, 1 jaar Reflower t.w.v. €420 en het RTS vaasje met blijvende bloem t.w.v. €35 en een uitnodiging voor de Reflower Crowdfund Borrel

 

5b. Waar gaat het geld naartoe?

 €150.000

Groei naar 1.000 leden, met 500 nieuwe vazen met kunstbloemen

€200.000

Groei naar 1.250 leden + bakfiets + impactmeting + ontwikkeling van een circulaire vaas uit reststromen

€250.000

Groei naar 1.500 leden + opening van een bloemenbieb in Haarlem of 't Gooi

 

 

5c. Waarom nog meer leden?

Simpel gezegd: hoe meer leden, hoe meer impact.

Hoe meer mensen blij worden van de blijvende bloemen, hoe kleiner de footprint van de sierteelt-industrie wordt.

 

5d. Wanneer landelijk?

Het is het doel Reflower landelijk aan te bieden, zonder dat de blijvende bloemen reizen tussen de steden. In de grote steden worden HUB’s geopend vanaf waar de bloemen geleverd worden en waar ze terugkomen om gecontroleerd en schoongemaakt te worden. Er staan ruim 150 mensen op de wachtlijst, die buiten het huidige bezorggebied wonen (Amsterdam, Haarlem, ‘t Gooi). Met deze strategie is de verwachting eind 2025 10.000 leden vanuit 6 grote steden te kunnen bedienen. Dan reduceert Reflower op jaarbasis 1 miljoen kilo CO2 uitstoot en 120 miljoen kilo bloemenafval.

 

 

6.Vragen?

Wil je investeren? Wat fijn, daar zijn we je dankbaar voor!

Algemene informatie staat op www.reflower.nl.

Heb je een andere vraag of opmerking? Stuur een e-mail naar ellyne@reflower.nl.

Het telefoonnummer is 085-004 1230.

 

Op naar de circulaire economie met kunstbloemen in de hoofdrol!

Reduce | Re-use | Reflower