HET ABONNEMENT OP KUNSTBLOEMEN

Op Spotify

Op Spotify 🙌.

Toen ik bij Sanoma als B2B Markteer werkte, maakten we altijd marktbewerkingsplannen per branche. Zodat de accountmanagers met gerichte informatie over de ontwikkelingen in automotive, beauty of retail, adverteerders konden inspireren.

De sectorrapporten van de banken, waaronder ING Nederland, bieden veel waardevollle informatie. Nu ben ik vooral geïnteresseerd in de sierteelt-industrie. Wat voor Reflower bijvoorbeeld gunstig lijkt, is dat de gasprijzen stijgen. 10% van de gasvoorraad wordt verbruikt door de glastuinbouw. 1 + 1 = duurdere verse bloemen = meer bekendheid voor de klimaatimpact die verse bloemen hebben = meer aandacht voor alternatieven.

Anyway, bij het congres Retail Trends Live, waar ik zenuwachtig in de zaal zat omdat ik op het podium van het De La Mar Theater als RetailRookie van het jaar Reflower mocht presenteren.
Grappig genoeg zie ik Reflower als een circulair initiatief maar ik had nog niet zo zeer stil gestaan bij de nieuwe positie in retail die het online platform biedt. Maar het is wel degelijk een nieuwe propositie.

Ik zat naast Dirk Mulder ING Sector Banking in de zaal. Hij vertelde over z’n werk, het onderzoeken van alle ontwikkelingen binnen retail als bron van informatie voor de bank en haar klanten en dat hij de retailinzichten deelt op LinkedIN onder #Dirkinzichtenretailtrade.

Hij heeft mij uitgenodigd om over de kunstbloemen ontwikkelingen te praten in zijn podcast. Het was een interessant en leuk gesprek.

Beschrijving van aflevering

Sector Banker Dirk Mulder gaat in gesprek met Ellyne Bierman oprichter van Reflower. Reflower is een bloemenservice waarbij abonnees voor €20 per maand een bos kunstbloemen op tafel hebben staan. Die bloemen kunnen de abonnees met elkaar delen. Elke keer dat je het boeket wil ruilen voor een ander, kost dat €15. Voor die kosten krijg je overigens een hele grote bos bloemen. Bovendien zit de vaas ook bij het abonnement in.

Reflower opereert nu uitsluitend online, maar zien ook mogelijkheden in de fysieke retail. Bijvoorbeeld als onderdeel van een bloemist, of als bloemenbieb in het atrium van een ziekenhuis.

Ellyne vertelt over het bouwen van een duurzaam merk, circulariteit, het verschil tussen echte en kunststof bloemen en het belang van e-commerce. Benieuwd? Luister deze podcast.

Te beluisteren via Spotify of SoundCloud.