2,1 miljoen Nederlanders hebben product abonnement

15% van de Nederlanders heeft een abonnement op een fysiek product dat periodiek geleverd wordt. Het merendeel van deze abonnementen werd in het afgelopen jaar afgesloten. Dit blijkt uit Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders.

Voeding en persoonlijke verzorging populair

Abonnementen in de voeding (24%) en persoonlijke verzorging (24%) zijn het meest in trek. Deze categorieën vormen samen bijna de helft van het totale aantal product abonnementen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de maaltijdboxen van HelloFresh en het abonnement op scheermesjes van Boldking. Kleding (9%), dranken (7%) en bloemen (7%) vormen de middengroep. In deze categorieën vinden we merken als ON THAT ASS, Wijnvoordeel en Bloomon terug.

Sterke groei in afgelopen jaar

In totaal sloot men 63% van deze abonnementen in het afgelopen jaar af, twee vijfde (41%) zelfs pas in de laatste 6 maanden. Van alle huidige abonnementen op maaltijdboxen startte driekwart (74%) in het afgelopen jaar. Maar ook abonnementen op ondergoed (55%) en bloemen (51%) sloot men vaak in de laatste 12 maanden af.

Gemak grootste drijfveer

Voor abonnees is het gemak van niet naar de winkel hoeven (51%) de grootste motivatie voor het hebben van een dergelijk abonnement. Daarnaast vindt men het fijn er verder niet aan te hoeven denken (38%) en dat er zo altijd een voorraad is (28%). Maar ook de goede kwaliteit (29%) en aantrekkelijke prijs (23%) zijn belangrijk. Verder vindt men het verrassingseffect van een abonnement leuk (22%).

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Ze ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek naar de markt, aanbieders, doelgroep en toekomst van abonnementen op verbruiksproducten. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Hans Sulkers. In het onderzoek zijn 3.496 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

 

Bron: Multiscope