Pop-Up Club van Circulaire Ondernemers

Pop-Up Club van Circulaire Ondernemers

Pop-Up Club van Circulaire Ondernemers tijdens de Week van de Circulaire Economie in CIRCL - Amsterdam.

POP-UP ‘CIRCULAR EXPO’ OPENT DEUREN OP ZUIDAS

Oproep ‘Club van Circulaire Ondernemers’: “maak van circulair ondernemen de status quo om klimaatdoelen te behalen”

 

 Uit het recent gepubliceerde Circularity Gap Report blijkt dat wereldwijd het aandeel van hergebruikte materialen en grondstoffen in onze economie in vijf jaar is gedaald. Een alarmerend signaal, gezien Nederland streeft naar een circulaire economie in 2050. Vanuit de overtuiging om met samenwerking en kennisdeling transities te versnellen, hebben 22 pionierende circulaire bedrijven de krachten gebundeld onder de naam de Club van Circulaire Ondernemers. Vooruitstrevende ondernemingen als Swapfiets, Fairphone, Reflower en Pieter Pot voegen zich bij de club. Vandaag, bij aanvang van de Week van de Circulaire Economie, opent het collectief een pop-up expositie in CIRCL op de Zuidas in Amsterdam om circulaire producten, diensten en innovaties in de spotlight te zetten en een concreter actieplan te ontketenen.

 

Een eerlijk speelveld door disruptief te kiezen voor blijvende systeemverandering

De groep van 22 circulaire koplopers is nog groeiende. Door samen op te trekken wil de club een krachtig geluid laten horen en versnelling van de transitie aanjagen. De groep bedrijven vinden ook wederhoor en worden gesteund door 11 partners, zoals Copper 8, Impact Hub, Innoboost, Circle Finance Lab en Circle Economy. Richard Burger, medeoprichter en Sustainability Director van Swapfiets: “Op vele fronten zien we dat de lineaire economie onhoudbaar is, en niet in lijn met een duurzame toekomst. Daarnaast is de routekaart vanuit de Rijksoverheid nu te onduidelijk en weinig stimulerend. Als Club van Circulaire Ondernemers roepen we daarom op om van circulair ondernemen de status quo te maken, opschaalmogelijkheden te creëren voor bestaande ondernemers, wetgeving hierop aan te passen en te kiezen voor blijvende systeemverandering met positieve financiële prikkels. Samen laten we zien dat de oplossingen er al zijn, maar de drempels moeten lager om meer doeners te stimuleren tot circulair ondernemen.”

 

Expositie tijdens Week van de Circulaire Economie

Vandaag, bij aanvang van de landelijke Week van de Circulaire Economie, opent de Club van Circulaire Ondernemers een pop-up expo in CIRCL op de Zuidas. De expo zet Nederlandse circulaire ontwerpen, innovaties en diensten in de spotlights. Tegelijkertijd dient de expo als oproep. “We laten zien dat er al een hoop doeners zijn die werken aan systeemverandering. De tijd van voornamelijk netwerken en onderzoeken is voorbij en daarom leggen we de focus op de bedrijven”, aldus Ellyne Bierman, oprichter van Reflower.

 

De pop-up tentoonstelling van Nederlandse circulaire producten, diensten en innovaties vanuit de Club van Circulaire Ondernemers is van maandag 6 februari tot en met vrijdag 10 februari tussen 09:00 uur en 17:00 uur voor iedereen toegankelijk en gratis te bezoeken in CIRCL te Amsterdam.

 

Over Club van Circulaire Ondernemers

Sinds 2022 hebben 22 circulaire bedrijven de krachten gebundeld om samen op te trekken in de transitie naar de Nederlandse circulaire economie in 2050. Tijdens kwartaalmeetings komt de groep bij elkaar om kennis te delen, learnings uit te wisselen en een versnelling van de transitie aan te jagen. De club bestaat uit 22 bedrijven: Swapfiets, Fairphone, Repeat Audio, Reflower, CIRCLE CLOSET, BIYU, Pieter Pot, Chainable, Tiny Library, NORNORM, Moyee Coffee, Speeltegoed, Homie, MUD Jeans, Roetz Bikes, Aectual, Still, Firmhouse, BlueCity, Buurman Utrecht, Kairos Furniture en Circ.energy. En wordt gesteund door 11 partners die nauw verbonden zijn met een circulair ecosysteem: Copper8, Impact Hub, Circular Finance Lab, Circle Economy, CircularX, Dutch Academic Network for CE, Circo, Change Inc., Blyde Benelux, Innoboost en Hof van Cartesius. Zie www.clubvancirculaireondernemers.nl  

 

 

SWAPFIETS
Swapfiets is het fiets abonnement waarbij members zorgeloos kunnen fietsen. De fietsen zijn voor 88% circulair. Elk onderdeel wordt gerepareerd, hergebruikt, gerecycled.  www.swapfiets.nl 



FAIRPHONE

Fairphone, een e-waste neutrale telefoon, zorgt voor beter begrip tussen mens en product. Iedere telefoonreperatie komt dichter bij het doel om elektronische industrie te verduurzamen. www.fairphone.com 



REPEAT
Een koptelefoon met een waanzinnige sound en unbeatable service. Alle onderdelen vervangbaar, oude onderdelen worden gerepareerd en altijd direct beschikbaar. www.repeat.audio


REFLOWER

Met ‘Flowers-as-a-Service’ neemt Reflower deel aan de circulaire economie. Met kunstbloemen in de hoofdrol, zonder afval en met structurele CO2-reductie als doel. www.reflower.nl 



CIRCL CLOSET

Leen je garderobe uit en verdien wat bij of draag mooie items naar je volgende evenement. Delen is leuker, vriendelijker voor je portemonnee en natuurlijk onze aarde. www.circlecloset.nl



ROETZ BIKES

Roetz Bikes heeft de missie om zonder afval te ontwerpen. De volgende stap in de circulaire missie is de e-bike die is ontworpen voor het leven. www.roetz.life



BIYU

BIYU verhuurt alles wat je soms nodig hebt, zodat je niet onnodig hoeft te kopen.
Voor een circulaire toekomst waar we meer doen,  met minder. www.biyu.world/ 



PIETER POT

Bij Pieter Pot doe je boodschappen zonder verpakkingen te kopen. Lekkere producten in huis, terwijl je afval de wereld uit helpt. Duurzamer leven, zonder gedoe, omdat het kan! www.pieter-pot.nl 



CHAINABLE

Chainable levert de eerste modulaire en circulaire keuken voor de verhuurmarkt. Materialen komen terug en worden hergebruikt. Zo komt een einde aan afval in de keukenindustrie! www.chainable.nl



TINY LIBRARY

Je huurt je babyuitzet eenvoudig bij Tiny Library met de garantie dat alle producten schoon, intact en veilig zijn. Gebruik je de babyspullen niet meer? Retourneer ze. www.tinylibrary.nl



NORNORM

NORNORM biedt een circulair en flexibel kantoormeubel abonnement. Wij ontwerpen, implementeren en circuleren het kantoor voor een betere toekomst. www.nornorm.com



MOYEE COFFEE

Door koffie in het land van herkomst te branden hebben de boeren een hoger inkomen en zijn zij minder afhankelijk van hulp. Hiermee zorgt Moyvee voor een effect wat lijdt tot herbossing. www.moyeecoffee.com



SPEELTEGOED

Spelen op tegoed werkt heel eenvoudig. Jij kiest je abonnement én je speelgoed. Speeltegoed komt het brengen. Uitgespeeld? Dan kies je nieuwe speelmaterialen om te wisselen. www.speeltegoed.org



HOMIE

Homie biedt een flexibel en duurzaam abonnement op huishoudelijke apparaten. Naast het langer meegaan en recyclen, zorgt het voor duurzamer verbruik. www.homiepayperuse.nl



MUD JEANS

Elk paar MUD Jeans wordt gerecycled tot een nieuwe MUD Jeans. Dit betekent: geen afval en 92% minder water. Onze jeans zijn gemaakt van biologisch en gerecycled katoen. www.mudjeans.nl



AECTUAL

Aectual levert circulaire interieurproducten aan klanten wereldwijd, van wandsysteem tot plantenbak, gemaakt door XL 3D printen van afvalmaterialen binnen een volledig circulaire loop.  www.aectual.com



STILL

Nooit bezit, voor altijd van jou. Een Still keuken wordt aangeboden als een service, is ontworpen voor gebruik en wordt doorgegeven zodra jij je abonnement opzegt. www.wearestill.com



FIRMHOUSE

Met dit platform kunnen productabonnementen worden aangeboden.
Ontwikkeld met klanten die abonnements- en recurring handelsmodellen hebben. www.firmhouse.com



BUURMAN

Buurman is een werkplaats en bouwmarkt voor hergebruik van materialen. Wat afval was krijgt een tweede leven. Ook helpen zij een nieuwe generatie op weg. www.buurman.in



KAIROS

Kairos heeft de radicaal duurzame zitbank. Levenslang comfort en materialen die hun waarde behouden. Een bank die speelt met de betekenis van tijdelijkheid. www.kairosfurniture.com



BLUECITY 010

BlueCity is waar ondernemende geesten elkaar ontmoeten. Of het nu gaat om het vergroten van je impact, zero waste leven of het ontwikkelen van een future proof materiaal. www.bluecity.nl 



CIRC

Circ.energy heeft een vergister gemaakt, waarmee de waarde van voedselresten wordt benut, door deze om te zetten in duurzaam BioGas en vruchtbaar BioWater. www.circ.energy/nl



HOF VAN CARTESIUS

Het Hof bestaat uit circulaire gebouwen met werkruimte voor duurzame ondernemers. Naast circulaire bouw zet Het Hof energie, afval en de collectieve tuin duurzaam neer. www.hofvancartesius.nl 



NATURE BAR

Nature Bar gebruikt alles wat de natuur te bieden heeft. Zo bevat elke zeep & shampoo bar een circulair ingrediënt. Denk aan een bier shampoo bar van granen die overblijven na het bier brouwen. www.naturebar.co

 

 

 

 

 

Media:

 

Opiniestuk in Trouw
Produceren en consumeren zonder recyclen van producten kan echt niet meer, schrijven Ellyne Bierman en Richard Burger. Ze doen namens de namens de Club van Circulaire Ondernemers (zie onder de tekst) een aantal voorstellen hoe het wel kan.

Ellyne Bierman en Richard Burger 

 

Een smartphone met een zo lang mogelijke levensduur. Spijkerbroeken die grotendeels met gerecyclede denim worden gemaakt. Een supermarkt zonder verpakkingsafval. Nederland kent tal van innovatieve bedrijven die hard werken om een circulaire economie mogelijk te maken, helemaal in lijn met de door de overheid gestelde klimaatdoelen van 2030 en 2050.

Toch zou het gek zijn als er volgende week tijdens de landelijke Week van de Circulaire Economie een uitgelaten feeststemming zou heersen. Het Planbureau voor de Leefomgeving concludeerde immers eerder deze maand (Trouw, 27 januari) dat we nauwelijks vooruitgangboeken met de circulaire economie. En de wereldwijde economie is nu slechts voor 7,2 procent circulair (Circularity Gap Report, 2023) – een daling van zo’n 2 procentpunt in vergelijking met 5 jaar geleden.

In het rijksbrede programma ‘Nederland Circulair in 2050’ van 2016 schetste het toenmalige kabinet hoe het in 2050 een circulaire economie wil hebben gerealiseerd. De routekaart die voor deze transitie wordt gehanteerd, laat een gapend gat zien tussen zowel 2021 en 2030 als tussen 2030 en 2050. Het laaghangend fruit lijkt inmiddels wel geplukt, maar wat nu? Het moet vele malen ambitieuzer, transparanter en met meer ondersteuning voor circulaire ondernemers. Alleen dan komt een circulaire economie daadwerkelijk binnen handbereik.

 

Onze oproep?

Maak van circulair ondernemen het nieuwe normaal. Creëer opschaalmogelijkheden voor bestaande ondernemers, pas wetgeving hier versneld op aan en kies voor een blijvende verandering met positieve financiële prikkels. Neem de vele circulaire bedrijven die een product als dienst aanbieden, waardoor je bijvoorbeeld in plaats van een fiets te kopen een abonnement neemt, waarbij reparaties zijn inbegrepen. Het probleem is dat voor zulke diensten het hoge btw-tarief geldt. Consumenten die zo bijdragen aan een langere levensduur van producten, moeten hierdoor méér betalen, omdat ze relatief langer van een product gebruikmaken.

Door een verlaagd btw-tarief voor circulaire ondernemers te introduceren, de belasting op arbeid te verlagen en die op vervuiling en grondstoffengebruik juist te verhogen, ontstaat een eerlijker speelveld.

Het is ongehoord dat Nederland nog steeds de fossiele industrie direct en indirect met miljarden subsidieert, terwijl er maar beperkt regelingen bestaan voor circulaire ondernemers. Terwijl dat juist de partijen zijn die met innovatieve businessmodellen een bijdrage kunnen leveren aan het behalen van de klimaat- en circulariteitsdoelstellingen van de overheid zelf. Innovatie gaat altijd gepaard met risico’s en verdient daarom meer steun.

Naast financiële prikkels is een massale gedragsverandering nodig. We weten allemaal wat recycling is, maar onderzoek van Capterraleert dat een op de drie consumenten de circulaire economie niet kent. Kennis is cruciaal om consumenten te helpen duurzame en circulaire keuzes te maken. Bedrijven en de overheid moeten transparant zijn en informatie verschaffen over de milieu-impact van producten en diensten.

Repareerbaarheid

Dit kan via labels en productverpakkingen, zoals de Europese Commissie recent opperde in de strategie voor een duurzame textiel­industrie, maar ook via campagnes en de media. Consumenten kunnen zelf ook veel doen, zoals zich verdiepen in de materialen en repareerbaarheid van een product. En als het product dan ‘op’ is ook echt tot reparatie over gaan of kijken of winkel of producent het wil terugnemen om met de materialen weer iets nieuws te maken.

Toekomstbestendige bedrijven en overheden kunnen alleen ontstaan als we massaal inzien dat vasthouden aan een lineaire vorm van produceren én consumeren onhoudbaar is. Dit betekent onder meer dat we moeten stoppen met producten die géén gebruikmaken van hernieuwbare grondstoffen en energie, slechts een korte levensduur hebben, niet makkelijk te repareren zijn en waarvan de materialen na afloop van hun levensduur niet opnieuw te gebruiken zijn.

Geef grondstoffen en producten meer waarde en bouw dáár een businessmodel omheen. En onderstreep deze waarde door in aanbestedingen meer gewicht aan maatschappelijke gunningscriteria toe te kennen. De overheid en het bedrijfsleven kunnen met hun enorme inkoopkracht zo een belangrijke rol vervullen en verandering stimuleren. Nu komen circulaire bedrijven er in aanbestedingen nauwelijks doorheen, omdat circulaire modellen onbekend zijn en vaak wordt gekozen voor de bekende weg.

Op deze manier gaan we de klimaatdoelen van 2030 en 2050 niet halen. Om onze economie toekomstbestendig in te richten, moet we van circulariteit nu al het nieuwe normaal maken.

Richard Burger (medeoprichter Swapfiets) en Ellyne Bierman (oprichter Reflower) schrijven namens de Club van Circulaire Ondernemers met 22 deelnemers en 11 partners.

 

Over Club van Circulaire Ondernemers 

Sinds 2022 hebben 22 circulaire bedrijven de krachten gebundeld om samen op te trekken in de transitie naar de Nederlandse circulaire economie in 2050. Tijdens kwartaalmeetings komt de groep bij elkaar om kennis te delen, learnings uit te wisselen en een versnelling van de transitie aan te jagen. De club bestaat uit 22 bedrijven: Swapfiets, Fairphone, Repeat Audio, Reflower, CIRCLE CLOSET, BIYU, Pieter Pot, Chainable, Tiny Library, NORNORM, Moyee Coffee, Speeltegoed, Homie, MUD Jeans, Roetz Bikes, Aectual, Still, Firmhouse, BlueCity, Buurman Utrecht, Kairos Furniture en Circ.energy. En wordt gesteund door 11 partners die nauw verbonden zijn met een circulair ecosysteem: Copper8, Impact Hub, Circular Finance Lab, Circle Economy, CircularX, Dutch Academic Network for CE, Circo, Change Inc., Blyde Benelux, Innoboost en Hof van Cartesius. Zie www.clubvancirculaireondernemers.nl  

 

 

Manifest op Change INC.

Manifest: 'Nederland ligt onnodig op ramkoers met een circulaire economie'

Recente cijfers tonen aan dat de wereldwijde economie momenteel slechts voor 7,2 procent circulair is. Sterker nog: over de afgelopen vijf jaar gezien is het aandeel van hergebruikte materialen en grondstoffen in onze economie ongeveer 2 procent gedaald. Daarom concludeert een groep circulaire bedrijven en organisaties dat er zo snel mogelijk een radicale systeemverandering nodig is. De tijd van actie is aangebroken.

Deze week staat in het teken van de landelijke Week van de Circulaire Economie. Tijdens de achtste editie wordt opnieuw gepraat en kennis gedeeld over de kansen en uitdagingen van een circulaire economie. Dat is belangrijk, maar om de klimaatdoelen voor 2030 en 2050 te behalen moeten er concrete kortetermijndoelen in kaart gebracht worden. Recente cijfers tonen aan dat de wereldwijde economie momenteel slechts voor 7,2 procent circulair is (bron: Circularity Gap Report, 2023). Over de afgelopen vijf jaar gezien betekent dit dat het aandeel van hergebruikte materialen en grondstoffen in onze economie ongeveer 2 procent is gedaald. Kortom, we zijn allesbehalve goed op weg naar een circulaire economie en er is een radicale systeemverandering nodig. De tijd van actie is aangebroken.

In het Rijksbrede programma ‘Nederland Circulair in 2050’ van 2016 schetste ons kabinet hoe de economie wil veranderen naar een circulaire economie in 2050. De zogenoemde routekaartdie de Rijksoverheid hanteert voor de transitie laat een gapend gat zien tussen zowel 2021 en 2030 als tussen 2030 en 2050. Het laaghangend fruit lijkt geplukt, maar wat nu? Het moet vele malen ambitieuzer, transparanter en meer stimulerend voor circulaire ondernemers. Alleen dan komt een circulaire economie binnen handbereik. Er wordt gelukkig al veel en op grote schaal gepionierd met circulaire businessmodellen, met alle uitdagingen van dien. Maar om de circulaire doelstellingen aan te scherpen en een gelijk speelveld te creëren, hebben we - in alle lagen van de Nederlandse samenleving - meer transitiedoeners nodig die de krachten bundelen.

De tijd dringt en is het in ieders belang dat de overheid in actie komt. Onze oproep? Maak van circulair ondernemen de status quo, creëer opschaalmogelijkheden voor bestaande ondernemers, pas wetgeving hier versneld op aan en kies voor een blijvende systeemverandering met positieve financiële prikkels. Een taxshift waarbij belasting op arbeid binnen de circulaire sector moet worden verlaagd en belasting op vervuiling en grondstoffen moet worden verhoogd, is hiervoor noodzakelijk. Begin met het introduceren van een circulair criterium waar een verlaagd btw-tarief op toegepast kan worden. Het creëren van deze positieve financiële prikkels voor circulaire businessmodellen dient een groter doel: het ontstaan van een eerlijk speelveld voor circulaire ondernemers, die momenteel meer inspanningen moeten verrichten om te innoveren. Het is ongekend dat Nederland nog steeds de fossiele industrie direct en indirect met miljarden subsidieert, en er maar beperkte regelingen zijn voor circulaire ondernemers.

Naast de financiële prikkel is een massale gedragsverandering nodig waarbij het begrip circulariteit tot leven gebracht dient te worden. We weten allemaal wat recycling is, maar uit onderzoek blijkt dat een op de drie consumenten niet bekend is met de circulaire economie (bron: Capterra, 2022). Kennis is van cruciaal belang om consumenten te helpen bij het maken van duurzame en circulaire keuzes. Bedrijven en overheid moeten transparant zijn en informatie verschaffen over de milieu-impact van producten en diensten om zo consumenten goed te informeren. Dit kan via labels en productverpakkingen, zoals de Europese Commissie recent opperde in hun strategie voor een duurzame textielindustrie, maar ook via campagnes en media. Het begrijpen en promoten van circulair gedrag is inherent aan het versterken van de circulaire economie.

Het gevolg van gebrek aan kennis werkt ook door in het bedrijfsleven en het publieke domein. Toekomstbestendige bedrijven en overheden ontstaan wanneer we massaal inzien dat vasthouden aan een lineaire vorm van produceren en consumeren onhoudbaar is. Geef grondstoffen en producten meer waarde en bouw daar een businessmodel omheen en ken in aanbestedingen meer gewicht aan maatschappelijke gunningscriteria. De overheid en bedrijven hebben met hun enorme inkoopkracht een belangrijke rol te vervullen. Nu komen in aanbestedingen circulaire bedrijven er nauwelijks doorheen, omdat circulaire modellen onbekend terrein zijn. Er wordt nog te vaak gekozen voor de bekende weg. Op deze manier gaan we de klimaatdoelen van 2030 en 2050 niet halen. Om onze economie toekomstbestendig in te richten, moet we van circulariteit nu al de status quo maken.

Door de Club van Circulaire Ondernemers: Swapfiets, Fairphone, Repeat Audio, Reflower, CIRCLE CLOSET, BIYU, Pieter Pot, Chainable, Tiny Library, NORNORM, Moyee Coffee, Speeltegoed, Homie, MUD Jeans, Roetz Bikes, Aectual, Still, Firmhouse, BlueCity, Buurman Utrecht, Kairos Furniture en Circ.energy

En tien partners die nauw verbonden zijn met circulair ecosysteem, zoals Copper8, Impact Hub, Circular Finance Lab, Circle Economy, CircularX, Dutch Academic Network for CE, Change Inc., Blyde Benelux, Innoboost en Hof van Cartesius.


Change INC.

 

 

 

Business Insider

Belasting op grondstoffen moet omhoog, bepleit club van ruim 30 bedrijven en organisaties die circulaire economie willen versnellen

Bron: Business Insider 

Een groep van 34 Nederlandse bedrijven en organisaties vindt dat Nederland niet snel genoeg toewerkt naar een circulaire economie, waarbij materialen worden hergebruikt. Deze zogeheten Club van Circulaire Ondernemers spoort de overheid en het bedrijfsleven aan hier meer werk van te maken.  

Onder de deelnemende bedrijven bevinden zich veelal bedrijven met een groen en sociaal profiel, zoals Fairphone, Moyee Coffee en Mud Jeans.  

Nederland heeft zichzelf ten doel gesteld om in 2050 compleet circulair te opereren. Al in 2030 moet de helft van de materialen in Nederland hergebruikt worden. Het toewerken naar een economie van hergebruik is onderdeel van het al in 2016 afgesproken Rijksbrede programma Circulaire Economie

Ons land wist de afgelopen jaren echter amper vooruitgang te boeken, meldde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) eind vorige maand op basis van een uitgebreid onderzoek. De hoeveelheden verbrand en gestort afval namen de afgelopen jaren zelfs toe in Nederland, aldus het PBL.

Wereldwijd gezien is zelfs sprake van een terugval. Kreeg in 2018 nog 9,1 procent van alle materialen ter wereld een nieuw leven, anno 2023 blijft de wereld steken op 7,2 procent. Dat blijkt uit onderzoek van duurzaamheidsorganisatie Circle Economy en accountants- en advieskantoor Deloitte.  

Club van Circulaire Ondernemers

Het is schoppen tegen het zere been van ondernemers Richard Burger van Swapfiets en Ellyne Bierman van Reflower.

Burger en Bierman richtten de Club van Circulaire Ondernemers (een knipoog naar de Club van Rome, bekend van het rapport 'Grenzen aan de groei') een jaar geleden op en treden hier maandag mee naar buiten. 

Met hun bedrijven proberen ze in te zetten op het hergebruik van materialen. Zo laat Reflower klanten kunstbloemen huren via een abonnement, in de hoop dat consumenten minder vaak een boeket bloemen kopen.

Die zijn volgens milieuorganisatie Milieu Centraal niet zo duurzaam, onder meer omdat ze in een verwarmde kas worden gekweekt en soms ingevlogen moeten worden. Haar kunstbloemen stelt Bierman daarentegen jarenlang te kunnen gebruiken voor de verhuur.  

Pon-dochter Swapfiets laat consumenten een fiets leasen in plaats van kopen, in de hoop dat er minder fietsen geproduceerd hoeven te worden. 

“Er worden te weinig stappen gezet om de doelen voor circulariteit te behalen”, vindt Burger. “Als ondernemers die hiermee bezig zijn, zeggen wij: 'We kunnen veel meer.' Het is een oproep naar de overheid, maar ook naar ondernemingen en consumenten in heel Nederland.” 

 “Als je hoort dat de helft van de materialen in 2030 circulair moet zijn, klinkt dat heel mooi”, vult Bierman hem aan, “maar het is net als met afvallen. Ik kan wel zeggen dat ik in 2030 tien kilo lichter ben, maar als ik niet stop met eten, gaat het niet gebeuren.” 

Wat is er qua wetgeving nodig om de circulaire economie tot bloei te laten komen? 

Bierman: “Neem de kunstbloemen die wij verhuren. We kunnen ze jarenlang hergebruiken. Ik vind het gek dat er 9 procent btw op verse bloemen wordt geheven, terwijl ik voor mijn service iedere maand 21 procent btw moet vragen aan klanten. Daarmee wordt zo’n model minder aantrekkelijk voor consumenten, terwijl het duurzamer is dan wanneer je telkens iets nieuws koopt.” 

Burger: “Ook aan de kostenkant zie ik problemen. Circulaire bedrijven doen veel moeite om materialen hoogwaardig te houden. Bij Swapfiets hebben wij bijvoorbeeld veel mensen in dienst die onze fietsen repareren. De kosten op arbeid zijn alleen vrij hoog, terwijl de kosten op grondstoffen relatief laag zijn.” 

“Wil je de klimaatimpact beperkt houden, dan moet je juist zoveel mogelijk materialen behouden. We moeten dus meer belasting heffen op grondstofinkoop en -verbruik en minder op de arbeid om die grondstoffen op waarde te houden.” 

Dit idee heeft hij van de Nederlandse denktank Ex'Tax, zegt Burger. "Zij strijden hier al tien jaar voor, zonder dat er veel is gebeurd."

Bedrijven betalen in Nederland amper tot geen belasting op grondstoffen. Zo berekende Ex'Tax in een omvangrijk onderzoek dat de Nederlandse staat in 2018 zo'n 52 procent van zijn inkomsten uit arbeid haalde en zo'n 9 procent uit groene belastingen. Daarvan zou slechts zo'n 1 procent afkomstig zijn geweest van belastingen op grondstoffen, zoals kolen en leidingwater, meldt een woordvoerder van Ex'Tax aan Business Insider.

Het idee van een verhoogde grondstofbelasting is in 2017 onderzocht door het PBL, dat concludeerde: "De berekende milieuschade die wordt veroorzaakt door grondstoffengebruik voor en in de Nederlandse economie is nu niet of onvoldoende beprijsd. Met belastingen zijn de milieuprijzen in beginsel te corrigeren."

Als club van 34 serieuze bedrijven en organisaties kun je een vuist maken, zou je zeggen. Gaan jullie lobbyen bij de overheid voor circulaire wetgeving? 

Bierman: “Dat gaan we zeker doen, maar dat is niet de primaire insteek van het oprichten van deze club. We willen vooral meer van elkaar leren om samen sneller verder te komen in de circulaire economie.”  

Burger: “De overheid kan hier wel een katalysator zijn door circulaire wetgeving aan te nemen. Het zou bijvoorbeeld goed zijn als circulaire concepten meegenomen worden in aanbestedingen. Dat je bijvoorbeeld pluspunten krijgt bij aanbestedingen als je een circulair product aanbiedt. Dat zou een gamechanger zijn.” 

Bierman: “In Frankrijk mogen bedrijven die niet aan ESG-doelen [sociale- en duurzaamheidsdoelen, red.] voldoen bijvoorbeeld al niet meer meedoen aan aanbestedingen. Dat is geen hele moeilijke aanpassing voor de overheid. Het is gewoon een andere manier van denken.” 

Jullie oproep tot meer circulariteit is ook gericht op ondernemers. Wat is jullie plan om zoveel mogelijk bedrijven het circulaire pad op te krijgen? 

Bierman: “We willen bedrijven via sociale media en interviews zoals deze een positief voorbeeld bieden. De negatieve berichtgeving over de circulaire economie is vervelend, maar we willen laten zien dat er toch al heel veel gebeurt. Zo verhuurt de bij ons aangesloten partij Tiny Library kinderwagens en -meubels. Repeat [in het verleden Gerrard Street, red.], ook een bedrijf dat meedoet, produceert een koptelefoon waarvan je aparte onderdelen kunt vervangen.” 

Burger: “We zullen geen actieve lobby opzetten om bedrijven circulair te laten ondernemen. Wel onderzoeken we met de bedrijven in ons netwerk hoe we onze leveranciers en klanten die kant op kunnen bewegen. Bijvoorbeeld door ze aan te sporen vaker producten als service af te nemen in plaats van te kopen.” 

Stel, de duurzaamheidsmanager van een nog niet circulair bedrijf als Ahold belt. Of ze zich ook kunnen aansluiten. Kan dat?  

Burger: “We staan open voor gesprekken met wie dan ook, maar we zijn dit gestart met ondernemers die in de kern circulair werken. Zo gaan we ook verder. Als bijvoorbeeld Apple belt en wil aansluiten, wordt dat een heel lastig verhaal, tenzij ze radicaal hun bedrijfsmodel veranderen.”  

“We richten ons daarom liever op bedrijven met dezelfde visie, zodat we van elkaar kunnen leren en heel snel verbeteringen kunnen doorvoeren in onze eigen processen. Anders wordt het al snel een meer algemene zakenclub. Dat is vast gezellig, maar minder effectief.” 

Aan de andere kant kun je meer bedrijven het circulaire pad op krijgen als je ze wél toelaat. Boerengroep Caring Farmers, een organisatie van boeren voor kringlooplandbouw, laat vanwege die reden juist wel bedrijven toe die nog minder ver zijn. Is het niet zonde om dat te laten? 

Burger: “Je hebt zeker gelijk. Impact is het verschil keer de schaal. Uiteindelijk willen we kennis delen en snelheid maken met ondernemers die in de kern een circulaire missie hebben. Iedereen is welkom, maar als je bedrijfsmodel in de kern niet circulair is, vertraagt dat het proces heel erg. Die tijd hebben we niet.”  

Bierman, verwijzend naar het voorbeeld van Ahold: “Albert Heijn heeft bij wijze van test twee supermarkten voorzien van verpakkingsvrije zones. Zij zijn dus nog lang niet verpakkingsvrij in de kern. Zo’n bedrijf is zo ingericht dat de kans dat ze snel veranderen klein is.” 

Burger en Bierman stellen zich zorgen te maken om zaken als klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit. Burger: “We willen een leefbare planeet behouden. Hoe vaker we materialen hergebruiken, des te meer we de emissies naar beneden kunnen brengen.” 

Als je het klimaat zo belangrijk vindt, is het dan niet gek dat Swapfiets volop e-bikes aanbiedt? Die fietsen verbruiken immers stroom. 

Burger: “Als je het op grote schaal bekijkt, is de e-bike het alternatief voor langeafstandsvervoer. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een e-bike en fietst er iedere dag twee uur mee op en neer naar haar werk. Als ze geen e-bike had gehad, had ze zeker een auto gehad.” 

Maar, zo geeft Burger toe: ook zíjn bedrijf heeft nog een weg af te leggen richting die circulaire toekomst. Zo koopt Swapfiets nog altijd ruwe grondstoffen in voor de productie van de fietsen.

Zelfs Reflower heeft nog enkele grijstinten. Zo worden de bloemen nog niet van gerecycled plastic gemaakt, iets waar Bierman dit jaar wel van start mee hoopt te gaan. 

Bierman: “Toen ik drie jaar geleden met dit bedrijf begon, vroeg ik mijn leverancier meteen of ik bloemen van gerecycled plastic kon krijgen. Dat kon niet. Ze waren daar nog niet erg met het klimaat bezig, geloof ik. In de loop der jaren heb ik er heel veel gesprekken met ze over gevoerd. Ik heb ze geprobeerd de klimaatvoordelen uit te leggen. Nu zijn zij zelf naar hun leverancier gegaan met de vraag of ze een collectie van gerecycled plastic kunnen krijgen. Die komt er dus nu gewoon aan. Ik vind dat vét cool.” 

 

 

Terug naar blog